Milyen motor akkumulátort vegyek?

Íratlan szabály a motoros társadalomban, hogy minden év március 10-én megkezdődik a szezon. Ilyenkor időjárástól függetlenül az elkötelezett tulajdonos felébreszti motorját a téli álomból, beindítja, és lehetőség szerint megy vele egy kört. Ehhez elengedhetetlenül szükséges, hogy néhány héttel hamarabb, egy szárazabb napsütötte február délután, amikor még hosszúak az árnyékok, de már érezhető a tavasz első jele, próbáljunk meg életet lehelni a kétkerekű járgányunkba. Általában egyetlen alkatrész szokta megsínyleni a hónapokig tartó leállást, ami nem más, mint a motor akkumulátor.

Az akkumulátor szezonon kívüli kezelése

Köztudott, hogy az akkumulátort télen érdemes kiszerelni a motorból, fagymentes helyen kell tárolni, és időnként árammal tölteni. Aki ezt elfelejti, annak nagy esélye van, hogy az első motorozás előtt be kell szereznie egy új akkumulátort, de megpróbálkozhat a töltéssel is.

Javasolni szoktuk, hogy az őszi leállásnál töltsük meg az akkumulátort, majd tavasszal, mielőtt újra használnánk, ismét frissítsük fel a kapacitását egy kiadós töltéssel. Nem szoktuk javasolni viszont az állandó csepptöltést – ennek okáról részletesen egy másik cikkben írok majd.

Milyen motor akkumulátort válasszak? 

Számos különböző méretű és kapacitású motor akkumulátor kapható, nehéz eldönteni, melyik kell nekünk a sok közül.

Fontos szabály, hogy a motorunkba csak olyan akkumulátort szabad beépíteni, ami a gyári előírás. Kisebbet nem érdemes, a nagyobb pedig nem fog beleférni. Ha savas akkumulátor volt benne azt csak savasra szabad cserélni, ha „zselés” AGM technológiás, akkor azt kell megvásárolni.

Felesleges az Ah és indítóáram szerint keresgetni, ez több esetben fel sincs tüntetve az akkumulátoron. A pontos beazonosításhoz a nemzetközi cikkszámra kell hagyatkozni. Ez a cikkszám minden akkumulátoron jól látható helyen fel van tüntetve, például.: YTX9-BS. Azonos cikkszámú akkumulátorok a gyártóktól függően teljesítményben eltérőek lehetnek, polaritásban és méretben viszont milliméter pontosan megegyeznek. Fontos, hogy az erősebb kapacitású nem feltétlen jobb, az viszont biztos, hogy az adott akkumulátor beindítja a motorunkat, és megfelelően fog működni vele.

Olcsó motor akkumulátor, avagy árak a minőség tükrében

A motor akkumulátor gyárak zöme Kínában található, viszont a jobb minőségű akkumulátorok Dél-Korea, Taiwan, Japán területén készülnek. A prémium szegmens Amerikában készül, ahol például a Harley Davidson motorokba gyártanak akkumulátorokat. Talán meglepő, de Európában nincs motor akkumulátor gyár.

A motorakkumulátorok esetében az ár és a minőség szoros kapcsolatban áll: egy olcsó vagy a legolcsóbb akkumulátortól ne várjunk sokat, általában egy szezont képesek probléma nélkül végig üzemelni, de elég nagy a meghibásodási arányuk is, és a garancia lejárta után nagyjából tönkre is mennek.

Egy középkategóriás, neves márkajelzéssel (Banner, Exide, Varta, Bosch) ellátott hagyományos akkumulátor már megbízhatóbban üzemel, akár több szezont is képes probléma nélkül teljesíteni, feltéve, hogy a téli tárolás az előírásnak megfelelően történik. Javaslom, hogy ezeket a márkákat válasszák, mivel alig drágábbak az olcsó kategóriáktól!

A prémium amerikai modellek már meglehetősen drágák, sok esetben háromszoros árat kell kifizetni értük, viszont cserébe a legmegbízhatóbb, gyári minőségű akkumulátort kapjuk a pénzünkért. Ilyen például a Banner Bike Bull Professional szériája.

Motor akkumulátor üzembe helyezése, avagy hol vegyek motor akkumulátort?

A motorakkumulátorok nagy részét szárazon töltött állapotban gyártják és forgalmazzák. A megvásárolt akkumulátor dobozból való kibontása után szembesülünk vele, hogy a sav egy műanyag edényben, az akkumulátor mellé van csomagolva. A jó hír, hogy az adott akkumulátor valóban teljesen új, mivel amíg nincs hozzáadva a sav, a gyártástól számítva az élettartama sem csökkent. A rossz hír viszont, hogy nekünk kell életet lehelni bele, ami nem feltétlen egyszerű feladat. A cellák feltöltésénél rendkívül oda kell figyelni arra, hogy a sav ne kerüljön máshova, ugyanis a műanyagon kívül mindent tönkretesz, mégpedig elég gyorsan. Bőrre kerülve száraz, csípős, viszkető érzést okoz, amit bő vízzel lemosva orvosolni lehet, viszont ha sebre vagy a szemünkbe cseppen, az rendkívül fájdalmas érzést vált ki. Ezért javaslom, hogy a motor akkumulátor beszerzését lehetőleg szaküzletben tegyük, ahol kérésre feltöltik és üzembe helyezik a megvásárolt akkumulátort. A savval feltöltött akkumulátort első használat előtt érdemes árammal feltölteni: igaz, hogy gyárilag szárazon töltöttek, de nem minden esetben a teljesen feltöltött állapotukban kerülnek forgalomba.

Nagyon fontos! Az utólag savazott akkumulátorok biztonsági okokból fektetve nem használhatók. Azokba a motor típusokba, ahol az akkumulátor fektetve üzemel, mindenképpen gyárilag üzembehelyezett, feltöltött akkumulátort vegyünk.

 

Balesetmentes közlekedést és élményekkel teli túrákat kívánunk!