Minden, amit tudni kell a Start-Stop Akkumulátorról

18 hozzászólás

Írta: Fikó Tamás

2020.04.18.
Start-Stop rendszerű autó indítása

Elsősorban tisztázzuk, mi is az a start-stop akkumulátor és a start stop autó rendszer?

Ez alatt azt a technológiát értjük, ami az autó motorját megállásnál leállítja, majd indulás előtt beindítja.

Az autógyártók a Start-Stop rendszert nem azért találták ki, hogy kevesebb üzemanyagot fogyasszunk, hanem a szigorú előírások betartásával a károsanyag kibocsájtást csökkentsék, tehát ha az autó nem gurul, akkor ne szennyezze a környezetet.

Ennek a technikai lépésnek azonban ára van, melyet legfőképp az autó egyes alkatrészei és ezáltal a mi pénztárcánk fizet meg.

Mivel ilyen üzemeltetés mellett az autó minimum ötször többet indít naponta, ezért a gyorsabb elhasználódás az indítómotort (önindítót) és az akkumulátort érinti. Ezért a hagyományos akkumulátorok hosszabb távú használata a Start-Stop rendszer üzemeltetése mellett szinte kizárt.

Erre a célra a gyártók külön Start-Stop akkumulátort fejlesztettek ki, mely külső megjelenésében nem különbözik, gyártási technológiája viszont merőben eltér hagyományos társaitól.

A Start-Stop Akkumulátor

Start-Stop akkumulátor egy megerősített, ciklusálló, nagyjából 30% -kal nagyobb teljesítményű telep a hagyományos akkumulátorhoz képest.

Két féle elnevezésben létezik: AGM (VRLA) és EFB.

  • Az AGM rövidítés jelentése Absorbed Glass Mat, magyarul üvegszálban felitatott elektrolit. Valójában úgy néz ki, hogy az ólomlemezek közé üvegszálgyapotot tesznek, ami maradéktalanul felissza a savat. Így az akkumulátorban eltűnik a folyékony elektrolit, és a lemezek közt az üvegszálgyapot megakadályozza, hogy az ólommassza leváljon, illetve a lemezek egymáshoz érjenek. Így jelentősen csökken a zárlat és az elhasználódás előtti kapacitásvesztés.
  • Az EFB rövidítés jelentése Enhanced Flooded Battery, magyarul továbbfejlesztett elárasztott akkumulátor, ami a gyakorlatban üvegszállal megerősített, folyadékos akkumulátort jelent. Az AGM-mel ellentétben ez nincs kitömve üvegszálgyapottal, tehát a sav lötyög benne, viszont az ólommasszába üvegszálat kevernek, ami szintén megakadályozza a masszaleválást, és megerősíti a lemezeket, hogy a használat során ne tudjanak egymáshoz érni.
Egy start stop akkumulátor belső metszete

Miért kell Start-Stop rendszerű autóhoz mindenképpen Start-Stop Akkumulátort venni?

Tény, hogy a hagyományos akkumulátorokhoz képest jelentős árkülönbözet mutatkozik. Lényegében a drága és a drágább közül választhatunk: az AGM-hez képest az EFB valamennyivel olcsóbb, de még így is borsos árat kell kifizetnünk érte.

A magas árnak azonban több oka is van: többletköltséget jelent egyrészt a gyártási technológia, valamint a 30%-kal nagyobb teljesítmény is, amit természetesen úgy érnek el a gyártók, hogy pontosan annyival több nyersanyagot (ólom) használnak fel a gyártás során.

A magas ár hozzájárul ahhoz, hogy ezeket az akkumulátorokat egyelőre csak a felsőkategóriás akkumulátorgyárak készítik (Banner, Varta, Bosch, Exide) amely gyártóknak az alap akkumulátorai is meglehetősen drágák. Azonban pont azzal a 30-35% -kal kell magasabb árat kifizetni a termékért, amennyivel az erősebb.

A Lesti AKKU szaküzleteiben a Start-Stop akkumulátorok széles kínálatát találja meg. A forgalmazott Banner, Varta, Excide, Bosch, Rocket mákáink raktárkészletről akár azonnal elérhetőek, és akár azonnal kiszállítjuk vagy beszerelésre kerülhetnek, ha felkeresi szaküzletünket.  

Erősség, ez a kulcsszó; ez nagyon fontos tényező a Start-Stop használat mellett.

Az start-stop rendszerű autó generátorát egy úgynevezett BMS Battery Management System számítógép vezérli, amely folyamatosan figyeli az akkumulátor állapotát és menet közben annak megfelelően tölti árammal. Többen észrevehették már, hogy ha az akkumulátor kapacitása alacsony, megállásnál az autó nem állítja le a motort vagy még jóval indulás előtt beindítja azt. A rendszer túl van biztosítva, mivel semmi képen nem engedheti meg magának, hogy egy ilyen leállásnál az autó ne induljon el újra. Ezért szükséges a + 30% teljesítmény, hogy minden körülmények közt el tudjon indulni a motor.

Az akkumulátorok élettartama Start-stop rendszerű autókban

Normál használat mellett ez a többletteljesítmény nagyjából 3-4 év alatt fogy el, amikor az akkumulátor eléri egy hagyományos, olcsóbb, de új akkumulátor teljesítményét. Ilyenkor a BMS rendszer computere már figyelmezteti a vezetőt, hogy az akkumulátor teljesítménye nem megfelelő, a motort nem fogja leállítani. Ezt olyan „agresszív” módon jelzi, hogy adott esetben elektromos kényelmi funkciókat is letilt, (tolatóradar, ülésfűtés stb.) míg ki nem cseréljük az akkumulátort egy újra. Pedig ilyenkor az akkumulátor még bőven indításképes, sőt, egy hagyományos új akku teljesítményével vetekszik, de a BMS úgy állapítja meg, hogy a rendszer már biztonságosan nem üzemeltethető.

A tanulság az, ha egy ilyen Start-Stop rendszerű autóba hagyományos akkumulátort építünk az evvel kapcsolatos problémák valójában egy éven belül jelentkezni fognak, függetlenül attól, hogy a Start-Stop funkciót használjuk, vagy nem.

Még egy fontos téma: a ciklusállóság jelentősége.

Mint már írtam, a BMS rendszer nem egyenletesen tölti az akkumulátort. Egy hagyományos autó esetében a motor leállításával egyszerre a fogyasztók is lekapcsolásra kerülnek. A Start-Stop rendszer azonban a „piros lámpánál” is üzemelteti (álló motor mellett) a fényszórót, a fűtést, a klímát, a rádiót stb. vagyis erőteljesen meríti az akkumulátort, majd a megszokottnál nagyobb teljesítménnyel kezdi tölteni, amint lehetősége van rá. Ezt a fajta ciklusos töltést a hagyományos akkumulátorok a mindennapokban nem bírják, idő előtt tönkre mennek, az ilyen használatra alkalmatlanok.

A Start-Stop Akkumulátor és a rajta lévő BEM Code és QR kód jelentősége

A folyton felmerülő kérdés: az autó BMS computerét akkumulátor csere után kell-e kódolni? A válasz: lehet, de nem kötelező. Mindegyik Start-Stop akkumulátoron van egy BEM kód, amit fel lehet tölteni a BMS rendszerbe. Vagyis meg lehet mondani az autónak, hogy új akkumulátort kaptál, töröld a hibakódokat. Erre alkalmas berendezés nagyrészt csak a márkaszervízeknek van és egy ilyen beavatkozás jellemzően igen magas díjjal jár.

De mi történik akkor, ha nem tesszük meg? Igazából nem vétünk különösebb hibát…

A BMS azonnal felismeri, hogy új akkumulátor került beépítésre és annak megfelelően kezdi tölteni, használni azt. Rövid idő után törlődnek a hibakódok, a letiltott elektromos berendezések is feloldódnak, majd utána a Start-Stop funkció is megfelelően kezd működni.

Érdekességképpen, például az olasz gyártmányú Start-Stop rendszerű autókban nincs is lehetőség a BMS rendszerbe feltölteni az akkumulátor kódját.

Legjobb tudomásom szerint két olyan Porsche típus van, ahol kötelező feltölteni az akkumulátoron lévő BEM kódot, mert anélkül nem oldódnak fel a letiltott elektromos funkciók.

Keressen Webshopunkban

Válasszon kategóriát, majd a szűrők segítségével szűkíthet az Önnek megfelelő találatokra:

Kategória

Kapacitás

Márka

Pólus elrendezése

Háztípus (akku szabvány)

Méret és Akkumulátor típus

Pozitív pólus átmérője

Kondíció és Karbantartás

Készletinformáció

Kategória

Kapacitás

Márka

Pólus elrendezése

Háztípus (akku szabvány)

Méret és Akkumulátor típus

Pozitív pólus átmérője

Készletinformáció

18 hozzászólás

  1. Berinkei Zoltán

    Tisztelt Fikó Úr!

    6 éve használok start-stop rendszerű autót. Az autó szerviz karbantartási utasításában említést tesznek használattól függően az akkumulátor karbantartó utántöltésére, az autóból kiszerelt állapotban. Konstans árammal, emelt feszültséggel.
    Most gondozásmentes Banner Running Bull EFB akkura cserélem az elődöt. Előfordult már véletlenszerű lemerítés. Ilyen esetek kapcsán szeretném megismerni a gondozásmentes ( lezárt ) start-stop akkumulátor szakszerű töltési diagrammját.

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Tisztelt Berinkei Úr!

      Nincs szükség speciális töltésre, az EFB akkumulátorok szerkezetileg nem különböznek a hagyományos savas akkumulátoroktól. Az EFB technológia: üvegszállal megerősített ólomlemezekből álló savval töltött akkumulátor. Töltési diagrammot nem tudok mellékelni, sok éves tapasztalat alapján mondhatom, hogy az akkumulátorok nem különböző töltési karakterisztikák alapján töltődnek fel, hanem a megfelelő áramerősség nagyságával. A töltendő akkumulátor töltési áramerősség nagysága maximum, az akkumulátor kapacitásának egy tizede, valamint a töltési feszültség mértéke minimum: 13,8 Volt – 14,8 Volt közti érték. Erősebb töltési feszültség esetén az akkumulátort csak ellenőrzött körülmények között lehet tölteni. A töltési idő függ az akkumulátor töltöttségi állapotától, illetve a töltőáram (áramerősség) nagyságától. Teljesen lemerült akkumulátor esetén a töltési idő maximum 24 óra.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  2. Peczár Gábor

    Tisztelt Fikó Úr!
    Sok információt sikerült találnom az írásában, de ezeken felül érdekelne, hogy ha valaki AGM akkumulátort normál, nem agm képes töltővel tölt mi fog történni? Tönkre teszi az akkut? Vagy nem tudja megfelelően feltölteni? Illetve mi lesz akkor ha mindez fordítva van. Pl. normál töltésigényű akku van a kocsijában de véletlen a CTEK töltőt agm funkcióra állítja?
    Arról mi a tapasztalata, az autógyártók szerelnek AGM akkut újonnan a Start-Stop funkciós kocsiba úgy, hogy a Start-Stop funkción kívül nem indokolja semmi? Pl nincs energia visszanyerő rendszer a kocsiban így elég lenne egy EFB akku is? Ez azért érdekelne, mert azt a figyelmeztetést kaptam a Fiat Tipo 356 1.6MJet- hez vigyázzak mivel töltöm mert AGM akku van benne. Eldönteni nem tudom az akkum típusát mert a gyártón, kapacitásán, max Amperszámon, illetve a számán kívül más nincs ráírva. (Mutlu 51872266)
    Üdvözlettel Gábor.

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Gábor!

      A ma kapható legtöbb töltő biztonsági előírás miatt le van korlátozva: hagyományos akkumulátor esetén 14,4V, AGM akkumulátor esetén 14,8V töltőfeszültségre. Ez pontosan annyi, amennyit az autó generátora menet közben tölt. Mind két akkumulátor típus ennél sokkal többet elbír, 15 és 16 Voltot is károsodás nélkül maximum 24 órán keresztül. Ezért gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy az akkumulátort melyik opcióval tölti, tönkre tenni nem tudja, maximum a töltési ciklus végén az akkumulátor nem lesz 100%-os töltöttségi állapotban.
      A cikkszám alapján sajnos én sem tudom beazonosítani, hogy az Ön autójában lévő akkumulátor AGM vagy EFB, sőt én még hagyományos akkumulátorra is tippelnék. Egy biztos, ha az autógyártó AGM akkumulátorral szerelte az autót, akkor abba AGM akkumulátort kell vásárolni, független attól ha ezt semmi sem indokolja. Az előírástól lefele nem érdemes eltérni, mert a későbbiekben ez problémát jelenthet.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
      • János

        Kérdezném, hogy egy 60 ah munka akkumulátor feltölthető megfelelően egy 12 volt, 4 ah intelligens töltővel? Ha igen, mennyi időt vesz igénybe a töltés? Még egy kérdés:a zárt, gondozás mentes, vagy a nyított munka akkumulátor a jób?

        Válasz
        • Fikó Tamás

          Kedves János!

          Egy 60Ah munka akkumulátorhoz megfelelő egy 4 amperes intelligens töltő. A töltés ideje függ az akkumulátor töltöttségi állapotától. Rendeltetésszerű használat mellett a lemerített akkumulátorban 30% kapacitás marad, tehát egy 60Ah akkumulátorba csak 42 Ah-t kell visszapumpálni. A 4 Amperes töltő maximum 4 Ampert tölt óránként, tehát papírforma szerint kb. 4 órányi töltésre van szükség, viszont a töltés előrehaladtával a töltőáram csökken, így gyakorlatilag a dupla időtartamot, tehát a 8 óra töltési időt érdemes betartani.
          A nyitható munka akkumulátornak annyi előnye van a zárt rendszerűvel szemben, hogy lehet ellenőrizni a savszintet, és ha kell pótolni lehet desztillált vízzel. Ha van lehetőség érdemes évente egyszer rápillantani, (gondozni) ezzel a folyamattal 1-1,5 évvel meghosszabítható az akkumulátor élettartama. A zártrendszerű változatoknál erre nincs lehetőség, a folyadék vesztés miatt hamarabb elhasználódhat.

          Üdvözlettel,
          Fikó Tamás

          Válasz
  3. Becske István

    Nagyon jó cikk, köszönet érte!
    Két kérdésem lenne: 1, BMW 520d, start-stopos, feltehetően AGM akksihoz sima Lidl-ben vett automata töltő valóban nem megfelelő, sőt, akár kárt is okozhat benne – spéci, emelt töltőáramos start-stop töltőt kell beszerezzek?
    2. Gőzöm sincs, hova rejtették az akksit: ha a motortérben levő + és – pontokra csatlakozva töltök, az megengedhető, vagy mindenképp meg kell keressem az aksit és lekötni azt töltés előtt?
    Előre is köszönöm a válaszokat! ;o)

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves István!

      Start-Stop akkumulátort csak olyan töltővel érdemes tölteni, melynek minimum 14,8 Volt a töltőfeszültsége. Az akkumulátort a csomagtér jobb oldalán a kárpit mögé rejtették, de tölteni előlről is lehet a motortérben lévő + és – pontokon, a kábeleket nem szükséges lekötni az akkumulátorról.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  4. Kincses Károly

    Kedves János!
    Szeretném meg kérdezni, hogy használható e a CZEK MXS 5.0 akkuőrként egy start stop akkumulátorral. Erre azért lenne szükségünk mert a jármű ritkán van használva. Esetleg van e más ötlet erre mivel ha eltávolítjuk az akkumulátort össze omlik a memória a számítógépben.
    Válaszát előre is köszönöm!

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Károly!

      Természetesen lehet tölteni Start-Stop akkumulátort a CTEK MXS 5.0 töltővel, sőt ez az egyik legmegbízhatóbb töltő jelenleg a piacon.
      Ha ritkán van használva az autó és nem akarja lekötni a vezetékeket az akkumulátorról, hozzáteszem Start-Stop autóknál nem is ajánlott, sajnos nincs más megoldás, mint időnként tölteni az akkumulátort. A CTEK töltő alkalmas csepptöltésre is, tehát az sem baj, ha a töltő több napon keresztül az akkumulátorra csatlakoztatva marad, de hetekig, hónapokig nem szabad felügyelet nélkül rajtahagyni.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  5. J. Gergő

    Kedves Károly!
    Köszönjük az ismertetőt.

    Érdekelne hogy használható AGM akkumulátor hagyományos, nem start stop rendszerű járművekben?

    A szóban forgó autó típus gyártásának végéről származik = sok extra / sok fogyasztó
    Pl.: elektromos csomagtér ajtó (mi ugye nem járó motornál is használatban van…) xenon fényszórók, ülésfűtés….
    Ha használható, elérhető ilyen akku beszerelésével hosszabb akku élettartam?
    Autó: Opel Vectra C caravan 1.8 Benzin/LPG 2008-as
    Általában rövid utakon használva= napi 10-10km ingázás,
    A jelenlegi Varta (silver dynamic 561 400 0603162 61Ah 600A)akku kb 5 évet bírt…

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Gergő!

      Igen használható nem Start-Stop rendszerű autóba AGM akkumulátor. Várhatóan jóval hosszabb lesz az élettartama a hagyományos savas akkumulátorokhoz képest. Viszont az AGM akkumulátornak magasabb töltési feszültségre van szüksége, a generátor 14,4 Volt töltése lehet, hogy kevés lesz. Az AGM akkumulátor töltéséhez legalább 14,7-14,9 Voltra van szükség, ezért elképzelhető, hogy évente egyszer külső töltővel érdemes feltölteni az akkumulátort.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  6. Riffer Jenő

    Tisztelt Fikó Úr!

    Honda CR-V start-stoppos 1.6-os dízel automata váltós kocsimban akksit kellet cserélni a szervízben , ami megtörtént. Ott a szerelőtől azt az információt kaptam, hogy csak speciálisan start-stop akkumulátorhoz való töltőkkel érdemes tölteni az új akksit, a többi töltő nem sokat ér.
    Mivel szinte csak rövid utakon járok városban sok megállással stb. így valószínű havonta rá kell töltenem az akksira. Van egy ALDI-ban vásárolt CPL-254 típusú többfunkciós töltőm, aminek töltőfeszültsége 3,8-14.7 Volt.
    Ön szerint ezzel a töltővel fel tudom tölteni az akkumulátorom, vagy be kell szerezzek egy speciálisan erre gyártott töltőt?
    Válaszát előre is köszönöm, üdvözlettel Riffer Jenő

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Tisztelt Riffer Jenő Úr!

      A Start-Stop AGM akkumulátorokat csak olyan töltővel érdemes tölteni melynek magas a töltési feszültsége, legalább 14,8 – 15 Volt. Ezt a funkciót a töltőn leggyakrabban egy AGM vagy Start-Stop feliratú gomb jelzi, tudomásom szerint az ALDI-s CPL-254 -es töltő ezt nem tartalmazza. A “hópihe” jelzésű opció a legmagasabb 14,7 Volt, a hagyományos akkumulátorok téli időszakban történő töltésére elegendő. A maximum 3,8 Amper áramerősség is kevés, ugyanis egy 1.6-os dízel autóba legalább egy 70Ah akkumulátort szereltek, melynek 5-6 Amper teljesítményt érdemes biztosítani a megfelelő feltöltés érdekében.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
    • Riffer Jenő

      Köszönöm Fikó Úr kimerítő válaszát. Valóban a kocsiban egy VARTA 12V 70Ah 620 Amperes EFB akkumulátor van. Az említett sok indítás, rövid utak miatt havonta a szerviz szerint rá kellene tölteni az akkumulátoromra.
      Kérdésem, hogy milyen akkumulátor töltőt javasol vásárlásra, esetleg a CREK MXS 5.0, vagy a OPTIMATE 5 start-stop töltőt vagy másikat 30.000 Ft-ig, amikhez van 220 V-os csatlakozókábel mellett akkumulátor töltőkábel is.
      Előre is sok köszönet Riffer Jenő

      Válasz
      • Fikó Tamás

        Tisztelt Riffer Úr!

        Az OPTIMATE 5 töltőt nem ismerem, nem forgalmazzuk, nem tudok nyilatkozni róla, viszont a CTEK MXS 5.0 tökéletes választás, egy nagyon jó minőségben összerakott és sok hasznos funkcióval ellátott Svéd gyártású töltő, mely tökéletesen megfelel a Start-Stoppos EFB és AGM akkumulátorok töltésére. Nálunk ez a termék 23.900 Ft-ba kerül és jár hozzá ajándékba egy Bumper 60 gumiköpeny is.

        Üdvözlettel,
        Fikó Tamás

        Válasz
  7. Hajdu Péter

    Kérem írják meg, milyen üzemmódban használjam a Bosch C7-es töltőmet,
    amit most vettem?

    A start-stopos VW Tiguanomban 12 voltos, 59 amperórás az akksim, de nem
    AGM, hanem EFB típus.

    Tisztelt Fikó Úr.
    Szeretném kérni a tanácsát.
    A start-stopos VW Tiguanomban 12 voltos, 59 amperórás az akksim, de nem AGM, hanem EFB típus. Nemrég vettem hozzá, a téli karbantartáshoz (mivel sokat áll a garázsban) egy Bosch C7-es töltőt, amin többféle program van. Többek között az 1-es, ami általánosabb töltési mód, az útmutatója szerint a legtöbb hagyományos akksihoz és motorokhoz jó. A 4-es programot pedig AGM akkumulátorokhoz ajánlják.
    Azt szeretném kérdezni, hogy az EFB akkumulátort szabad-e az AGM-ekhez kilakaított programmal tölteni, vagy inkább csak az 1-es általános programra állítsam a töltőt?

    Előre is köszönöm a tanácsát, üdvözlettel Hajdu Péter Zalaegerszegről.

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Péter!

      Télen, vagy ha le van merülve az akkumulátor annyira, hogy nem indít, akkor az AGM programmal töltse. Ha a működő akkumulátorra töltene rá, hogy biztosabban indítson, akkor a hagyományos töltési opciót válassza. Ha ritkán használja az autót és szeretné az akkumulátort szinten tartani, hogy ne merüljön le, akkor a “R” opciót használja.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Hasonló bejegyzések

Az ideális autó akkumulátor töltő

Az ideális autó akkumulátor töltő

Az ideális autó akkumulátor töltő Megszámlálhatatlan autó akkumulátor töltő létezik a piacon, de sajnos számos olyan akad köztük, ami épp csak akkumulátor töltésére alkalmatlan. Bármennyire is csábító az alacsony ár, 10.000 Ft alatt nem szabad töltőt vásárolni! Az...

Autó akkumulátorok gyakorlati tudnivalói

Autó akkumulátorok gyakorlati tudnivalói

Autó akkumulátorok gyakorlati tudnivalói Ebben a cikkünkben az autó akkumulátorok gyakorlati tudnivalóival foglalkozunk. Az ember nem vásárol akkumulátort minden héten az autójába, azonban amikor szükség van rá, nem árt tisztában lennünk néhány általános tudnivalóval....

Milyen munka akkumulátort vegyek?

Milyen munka akkumulátort vegyek?

Milyen munka akkumulátort avagy meghajtó akkumulátort vegyek? Sokan már alig várják, hogy a jó idő beköszöntével újra élhessenek sportos szenvedélyüknek, mint a vitorlázás vagy a horgászat. Ma már a vízi sport szerelmeseinek elengedhetetlen a nyílt vízen az áram...