Minden, amit tudni kell a Start-Stop Akkumulátorról

52 hozzászólás

Írta: Fikó Tamás

2020.04.18.
Start-Stop rendszerű autó indítása

Elsősorban tisztázzuk, mi is az a start-stop akkumulátor és a start stop autó rendszer?

Ez alatt azt a technológiát értjük, ami az autó motorját megállásnál leállítja, majd indulás előtt beindítja.

Az autógyártók a Start-Stop rendszert nem azért találták ki, hogy kevesebb üzemanyagot fogyasszunk, hanem a szigorú előírások betartásával a károsanyag kibocsájtást csökkentsék, tehát ha az autó nem gurul, akkor ne szennyezze a környezetet.

Ennek a technikai lépésnek azonban ára van, melyet legfőképp az autó egyes alkatrészei és ezáltal a mi pénztárcánk fizet meg.

Mivel ilyen üzemeltetés mellett az autó minimum ötször többet indít naponta, ezért a gyorsabb elhasználódás az indítómotort (önindítót) és az akkumulátort érinti. Ezért a hagyományos akkumulátorok hosszabb távú használata a Start-Stop rendszer üzemeltetése mellett szinte kizárt.

Erre a célra a gyártók külön Start-Stop akkumulátort fejlesztettek ki, mely külső megjelenésében nem különbözik, gyártási technológiája viszont merőben eltér hagyományos társaitól.

A Start-Stop Akkumulátor

Start-Stop akkumulátor egy megerősített, ciklusálló, nagyjából 30% -kal nagyobb teljesítményű telep a hagyományos akkumulátorhoz képest.

Két féle elnevezésben létezik: AGM (VRLA) és EFB.

  • Az AGM rövidítés jelentése Absorbed Glass Mat, magyarul üvegszálban felitatott elektrolit. Valójában úgy néz ki, hogy az ólomlemezek közé üvegszálgyapotot tesznek, ami maradéktalanul felissza a savat. Így az akkumulátorban eltűnik a folyékony elektrolit, és a lemezek közt az üvegszálgyapot megakadályozza, hogy az ólommassza leváljon, illetve a lemezek egymáshoz érjenek. Így jelentősen csökken a zárlat és az elhasználódás előtti kapacitásvesztés.
  • Az EFB rövidítés jelentése Enhanced Flooded Battery, magyarul továbbfejlesztett elárasztott akkumulátor, ami a gyakorlatban üvegszállal megerősített, folyadékos akkumulátort jelent. Az AGM-mel ellentétben ez nincs kitömve üvegszálgyapottal, tehát a sav lötyög benne, viszont az ólommasszába üvegszálat kevernek, ami szintén megakadályozza a masszaleválást, és megerősíti a lemezeket, hogy a használat során ne tudjanak egymáshoz érni.
Egy start stop akkumulátor belső metszete

Miért kell Start-Stop rendszerű autóhoz mindenképpen Start-Stop Akkumulátort venni?

Tény, hogy a hagyományos akkumulátorokhoz képest jelentős árkülönbözet mutatkozik. Lényegében a drága és a drágább közül választhatunk: az AGM-hez képest az EFB valamennyivel olcsóbb, de még így is borsos árat kell kifizetnünk érte.

A magas árnak azonban több oka is van: többletköltséget jelent egyrészt a gyártási technológia, valamint a 30%-kal nagyobb teljesítmény is, amit természetesen úgy érnek el a gyártók, hogy pontosan annyival több nyersanyagot (ólom) használnak fel a gyártás során.

A magas ár hozzájárul ahhoz, hogy ezeket az akkumulátorokat egyelőre csak a felsőkategóriás akkumulátorgyárak készítik (Banner, Varta, Bosch, Exide) amely gyártóknak az alap akkumulátorai is meglehetősen drágák. Azonban pont azzal a 30-35% -kal kell magasabb árat kifizetni a termékért, amennyivel az erősebb.

A Lesti AKKU szaküzleteiben a Start-Stop akkumulátorok széles kínálatát találja meg. A forgalmazott Banner, Varta, Excide, Bosch, Rocket mákáink raktárkészletről akár azonnal elérhetőek, és akár azonnal kiszállítjuk vagy beszerelésre kerülhetnek, ha felkeresi szaküzletünket.  

Erősség, ez a kulcsszó; ez nagyon fontos tényező a Start-Stop használat mellett.

Az start-stop rendszerű autó generátorát egy úgynevezett BMS Battery Management System számítógép vezérli, amely folyamatosan figyeli az akkumulátor állapotát és menet közben annak megfelelően tölti árammal. Többen észrevehették már, hogy ha az akkumulátor kapacitása alacsony, megállásnál az autó nem állítja le a motort vagy még jóval indulás előtt beindítja azt. A rendszer túl van biztosítva, mivel semmi képen nem engedheti meg magának, hogy egy ilyen leállásnál az autó ne induljon el újra. Ezért szükséges a + 30% teljesítmény, hogy minden körülmények közt el tudjon indulni a motor.

Az akkumulátorok élettartama Start-stop rendszerű autókban

Normál használat mellett ez a többletteljesítmény nagyjából 3-4 év alatt fogy el, amikor az akkumulátor eléri egy hagyományos, olcsóbb, de új akkumulátor teljesítményét. Ilyenkor a BMS rendszer computere már figyelmezteti a vezetőt, hogy az akkumulátor teljesítménye nem megfelelő, a motort nem fogja leállítani. Ezt olyan „agresszív” módon jelzi, hogy adott esetben elektromos kényelmi funkciókat is letilt, (tolatóradar, ülésfűtés stb.) míg ki nem cseréljük az akkumulátort egy újra. Pedig ilyenkor az akkumulátor még bőven indításképes, sőt, egy hagyományos új akku teljesítményével vetekszik, de a BMS úgy állapítja meg, hogy a rendszer már biztonságosan nem üzemeltethető.

A tanulság az, ha egy ilyen Start-Stop rendszerű autóba hagyományos akkumulátort építünk az evvel kapcsolatos problémák valójában egy éven belül jelentkezni fognak, függetlenül attól, hogy a Start-Stop funkciót használjuk, vagy nem.

Még egy fontos téma: a ciklusállóság jelentősége.

Mint már írtam, a BMS rendszer nem egyenletesen tölti az akkumulátort. Egy hagyományos autó esetében a motor leállításával egyszerre a fogyasztók is lekapcsolásra kerülnek. A Start-Stop rendszer azonban a „piros lámpánál” is üzemelteti (álló motor mellett) a fényszórót, a fűtést, a klímát, a rádiót stb. vagyis erőteljesen meríti az akkumulátort, majd a megszokottnál nagyobb teljesítménnyel kezdi tölteni, amint lehetősége van rá. Ezt a fajta ciklusos töltést a hagyományos akkumulátorok a mindennapokban nem bírják, idő előtt tönkre mennek, az ilyen használatra alkalmatlanok.

A Start-Stop Akkumulátor és a rajta lévő BEM Code és QR kód jelentősége

A folyton felmerülő kérdés: az autó BMS computerét akkumulátor csere után kell-e kódolni? A válasz: lehet, de nem kötelező. Mindegyik Start-Stop akkumulátoron van egy BEM kód, amit fel lehet tölteni a BMS rendszerbe. Vagyis meg lehet mondani az autónak, hogy új akkumulátort kaptál, töröld a hibakódokat. Erre alkalmas berendezés nagyrészt csak a márkaszervízeknek van és egy ilyen beavatkozás jellemzően igen magas díjjal jár.

De mi történik akkor, ha nem tesszük meg? Igazából nem vétünk különösebb hibát…

A BMS azonnal felismeri, hogy új akkumulátor került beépítésre és annak megfelelően kezdi tölteni, használni azt. Rövid idő után törlődnek a hibakódok, a letiltott elektromos berendezések is feloldódnak, majd utána a Start-Stop funkció is megfelelően kezd működni.

Érdekességképpen, például az olasz gyártmányú Start-Stop rendszerű autókban nincs is lehetőség a BMS rendszerbe feltölteni az akkumulátor kódját.

Legjobb tudomásom szerint két olyan Porsche típus van, ahol kötelező feltölteni az akkumulátoron lévő BEM kódot, mert anélkül nem oldódnak fel a letiltott elektromos funkciók.

Keressen Webshopunkban

Válasszon kategóriát, majd a szűrők segítségével szűkíthet az Önnek megfelelő találatokra:

Keresés szövegesen…

Keresési kategóriák

Kategória

Kapacitás

Márka

Pólus elrendezése

Háztípus (akku szabvány)

Méret és Akkumulátor típus

Pozitív pólus átmérője

Kondíció és Karbantartás

Készletinformáció

Kategória

Kapacitás

Márka

Pólus elrendezése

Háztípus (akku szabvány)

Méret és Akkumulátor típus

Pozitív pólus átmérője

Készletinformáció

52 hozzászólás

  1. Berinkei Zoltán

    Tisztelt Fikó Úr!

    6 éve használok start-stop rendszerű autót. Az autó szerviz karbantartási utasításában említést tesznek használattól függően az akkumulátor karbantartó utántöltésére, az autóból kiszerelt állapotban. Konstans árammal, emelt feszültséggel.
    Most gondozásmentes Banner Running Bull EFB akkura cserélem az elődöt. Előfordult már véletlenszerű lemerítés. Ilyen esetek kapcsán szeretném megismerni a gondozásmentes ( lezárt ) start-stop akkumulátor szakszerű töltési diagrammját.

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Tisztelt Berinkei Úr!

      Nincs szükség speciális töltésre, az EFB akkumulátorok szerkezetileg nem különböznek a hagyományos savas akkumulátoroktól. Az EFB technológia: üvegszállal megerősített ólomlemezekből álló savval töltött akkumulátor. Töltési diagrammot nem tudok mellékelni, sok éves tapasztalat alapján mondhatom, hogy az akkumulátorok nem különböző töltési karakterisztikák alapján töltődnek fel, hanem a megfelelő áramerősség nagyságával. A töltendő akkumulátor töltési áramerősség nagysága maximum, az akkumulátor kapacitásának egy tizede, valamint a töltési feszültség mértéke minimum: 13,8 Volt – 14,8 Volt közti érték. Erősebb töltési feszültség esetén az akkumulátort csak ellenőrzött körülmények között lehet tölteni. A töltési idő függ az akkumulátor töltöttségi állapotától, illetve a töltőáram (áramerősség) nagyságától. Teljesen lemerült akkumulátor esetén a töltési idő maximum 24 óra.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
    • Simon Sándor

      Tisztelt Fikó Úr!

      2011-es évjáratú Volvo S60 autóm start-stop rendszerű. Egyszer, kb. 2 éve már cseréltem akkum-t benne, Bannert választottam. Most ismét azt tapasztalom, hogy az indás első gombnyomásra nem megy és a start-stop funkció is tiltva van. Gyanítom, hogy merül az akksi, kérdésem, hogy hagyományos töltővel fel tudom-e tölteni vagy ehhez már spec töltő szükséges ? Tisztelettel várom válaszát!

      Válasz
      • Fikó Tamás

        Kedves Zoltán!

        Fel tudja tölteni hagyományos töltővel, előny ha a töltőn van kimondottan Start-Stop AGM akkumulátor töltési funkció.
        A töltő legyen minimum 7 Amper teljesítményű.

        Üdvözlettel,
        Fikó Tamás

        Válasz
  2. Peczár Gábor

    Tisztelt Fikó Úr!
    Sok információt sikerült találnom az írásában, de ezeken felül érdekelne, hogy ha valaki AGM akkumulátort normál, nem agm képes töltővel tölt mi fog történni? Tönkre teszi az akkut? Vagy nem tudja megfelelően feltölteni? Illetve mi lesz akkor ha mindez fordítva van. Pl. normál töltésigényű akku van a kocsijában de véletlen a CTEK töltőt agm funkcióra állítja?
    Arról mi a tapasztalata, az autógyártók szerelnek AGM akkut újonnan a Start-Stop funkciós kocsiba úgy, hogy a Start-Stop funkción kívül nem indokolja semmi? Pl nincs energia visszanyerő rendszer a kocsiban így elég lenne egy EFB akku is? Ez azért érdekelne, mert azt a figyelmeztetést kaptam a Fiat Tipo 356 1.6MJet- hez vigyázzak mivel töltöm mert AGM akku van benne. Eldönteni nem tudom az akkum típusát mert a gyártón, kapacitásán, max Amperszámon, illetve a számán kívül más nincs ráírva. (Mutlu 51872266)
    Üdvözlettel Gábor.

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Gábor!

      A ma kapható legtöbb töltő biztonsági előírás miatt le van korlátozva: hagyományos akkumulátor esetén 14,4V, AGM akkumulátor esetén 14,8V töltőfeszültségre. Ez pontosan annyi, amennyit az autó generátora menet közben tölt. Mind két akkumulátor típus ennél sokkal többet elbír, 15 és 16 Voltot is károsodás nélkül maximum 24 órán keresztül. Ezért gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy az akkumulátort melyik opcióval tölti, tönkre tenni nem tudja, maximum a töltési ciklus végén az akkumulátor nem lesz 100%-os töltöttségi állapotban.
      A cikkszám alapján sajnos én sem tudom beazonosítani, hogy az Ön autójában lévő akkumulátor AGM vagy EFB, sőt én még hagyományos akkumulátorra is tippelnék. Egy biztos, ha az autógyártó AGM akkumulátorral szerelte az autót, akkor abba AGM akkumulátort kell vásárolni, független attól ha ezt semmi sem indokolja. Az előírástól lefele nem érdemes eltérni, mert a későbbiekben ez problémát jelenthet.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
      • János

        Kérdezném, hogy egy 60 ah munka akkumulátor feltölthető megfelelően egy 12 volt, 4 ah intelligens töltővel? Ha igen, mennyi időt vesz igénybe a töltés? Még egy kérdés:a zárt, gondozás mentes, vagy a nyított munka akkumulátor a jób?

        Válasz
        • Fikó Tamás

          Kedves János!

          Egy 60Ah munka akkumulátorhoz megfelelő egy 4 amperes intelligens töltő. A töltés ideje függ az akkumulátor töltöttségi állapotától. Rendeltetésszerű használat mellett a lemerített akkumulátorban 30% kapacitás marad, tehát egy 60Ah akkumulátorba csak 42 Ah-t kell visszapumpálni. A 4 Amperes töltő maximum 4 Ampert tölt óránként, tehát papírforma szerint kb. 4 órányi töltésre van szükség, viszont a töltés előrehaladtával a töltőáram csökken, így gyakorlatilag a dupla időtartamot, tehát a 8 óra töltési időt érdemes betartani.
          A nyitható munka akkumulátornak annyi előnye van a zárt rendszerűvel szemben, hogy lehet ellenőrizni a savszintet, és ha kell pótolni lehet desztillált vízzel. Ha van lehetőség érdemes évente egyszer rápillantani, (gondozni) ezzel a folyamattal 1-1,5 évvel meghosszabítható az akkumulátor élettartama. A zártrendszerű változatoknál erre nincs lehetőség, a folyadék vesztés miatt hamarabb elhasználódhat.

          Üdvözlettel,
          Fikó Tamás

          Válasz
  3. Becske István

    Nagyon jó cikk, köszönet érte!
    Két kérdésem lenne: 1, BMW 520d, start-stopos, feltehetően AGM akksihoz sima Lidl-ben vett automata töltő valóban nem megfelelő, sőt, akár kárt is okozhat benne – spéci, emelt töltőáramos start-stop töltőt kell beszerezzek?
    2. Gőzöm sincs, hova rejtették az akksit: ha a motortérben levő + és – pontokra csatlakozva töltök, az megengedhető, vagy mindenképp meg kell keressem az aksit és lekötni azt töltés előtt?
    Előre is köszönöm a válaszokat! ;o)

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves István!

      Start-Stop akkumulátort csak olyan töltővel érdemes tölteni, melynek minimum 14,8 Volt a töltőfeszültsége. Az akkumulátort a csomagtér jobb oldalán a kárpit mögé rejtették, de tölteni előlről is lehet a motortérben lévő + és – pontokon, a kábeleket nem szükséges lekötni az akkumulátorról.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  4. Kincses Károly

    Kedves János!
    Szeretném meg kérdezni, hogy használható e a CZEK MXS 5.0 akkuőrként egy start stop akkumulátorral. Erre azért lenne szükségünk mert a jármű ritkán van használva. Esetleg van e más ötlet erre mivel ha eltávolítjuk az akkumulátort össze omlik a memória a számítógépben.
    Válaszát előre is köszönöm!

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Károly!

      Természetesen lehet tölteni Start-Stop akkumulátort a CTEK MXS 5.0 töltővel, sőt ez az egyik legmegbízhatóbb töltő jelenleg a piacon.
      Ha ritkán van használva az autó és nem akarja lekötni a vezetékeket az akkumulátorról, hozzáteszem Start-Stop autóknál nem is ajánlott, sajnos nincs más megoldás, mint időnként tölteni az akkumulátort. A CTEK töltő alkalmas csepptöltésre is, tehát az sem baj, ha a töltő több napon keresztül az akkumulátorra csatlakoztatva marad, de hetekig, hónapokig nem szabad felügyelet nélkül rajtahagyni.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  5. J. Gergő

    Kedves Károly!
    Köszönjük az ismertetőt.

    Érdekelne hogy használható AGM akkumulátor hagyományos, nem start stop rendszerű járművekben?

    A szóban forgó autó típus gyártásának végéről származik = sok extra / sok fogyasztó
    Pl.: elektromos csomagtér ajtó (mi ugye nem járó motornál is használatban van…) xenon fényszórók, ülésfűtés….
    Ha használható, elérhető ilyen akku beszerelésével hosszabb akku élettartam?
    Autó: Opel Vectra C caravan 1.8 Benzin/LPG 2008-as
    Általában rövid utakon használva= napi 10-10km ingázás,
    A jelenlegi Varta (silver dynamic 561 400 0603162 61Ah 600A)akku kb 5 évet bírt…

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Gergő!

      Igen használható nem Start-Stop rendszerű autóba AGM akkumulátor. Várhatóan jóval hosszabb lesz az élettartama a hagyományos savas akkumulátorokhoz képest. Viszont az AGM akkumulátornak magasabb töltési feszültségre van szüksége, a generátor 14,4 Volt töltése lehet, hogy kevés lesz. Az AGM akkumulátor töltéséhez legalább 14,7-14,9 Voltra van szükség, ezért elképzelhető, hogy évente egyszer külső töltővel érdemes feltölteni az akkumulátort.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  6. Riffer Jenő

    Tisztelt Fikó Úr!

    Honda CR-V start-stoppos 1.6-os dízel automata váltós kocsimban akksit kellet cserélni a szervízben , ami megtörtént. Ott a szerelőtől azt az információt kaptam, hogy csak speciálisan start-stop akkumulátorhoz való töltőkkel érdemes tölteni az új akksit, a többi töltő nem sokat ér.
    Mivel szinte csak rövid utakon járok városban sok megállással stb. így valószínű havonta rá kell töltenem az akksira. Van egy ALDI-ban vásárolt CPL-254 típusú többfunkciós töltőm, aminek töltőfeszültsége 3,8-14.7 Volt.
    Ön szerint ezzel a töltővel fel tudom tölteni az akkumulátorom, vagy be kell szerezzek egy speciálisan erre gyártott töltőt?
    Válaszát előre is köszönöm, üdvözlettel Riffer Jenő

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Tisztelt Riffer Jenő Úr!

      A Start-Stop AGM akkumulátorokat csak olyan töltővel érdemes tölteni melynek magas a töltési feszültsége, legalább 14,8 – 15 Volt. Ezt a funkciót a töltőn leggyakrabban egy AGM vagy Start-Stop feliratú gomb jelzi, tudomásom szerint az ALDI-s CPL-254 -es töltő ezt nem tartalmazza. A “hópihe” jelzésű opció a legmagasabb 14,7 Volt, a hagyományos akkumulátorok téli időszakban történő töltésére elegendő. A maximum 3,8 Amper áramerősség is kevés, ugyanis egy 1.6-os dízel autóba legalább egy 70Ah akkumulátort szereltek, melynek 5-6 Amper teljesítményt érdemes biztosítani a megfelelő feltöltés érdekében.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
    • Riffer Jenő

      Köszönöm Fikó Úr kimerítő válaszát. Valóban a kocsiban egy VARTA 12V 70Ah 620 Amperes EFB akkumulátor van. Az említett sok indítás, rövid utak miatt havonta a szerviz szerint rá kellene tölteni az akkumulátoromra.
      Kérdésem, hogy milyen akkumulátor töltőt javasol vásárlásra, esetleg a CREK MXS 5.0, vagy a OPTIMATE 5 start-stop töltőt vagy másikat 30.000 Ft-ig, amikhez van 220 V-os csatlakozókábel mellett akkumulátor töltőkábel is.
      Előre is sok köszönet Riffer Jenő

      Válasz
      • Fikó Tamás

        Tisztelt Riffer Úr!

        Az OPTIMATE 5 töltőt nem ismerem, nem forgalmazzuk, nem tudok nyilatkozni róla, viszont a CTEK MXS 5.0 tökéletes választás, egy nagyon jó minőségben összerakott és sok hasznos funkcióval ellátott Svéd gyártású töltő, mely tökéletesen megfelel a Start-Stoppos EFB és AGM akkumulátorok töltésére. Nálunk ez a termék 23.900 Ft-ba kerül és jár hozzá ajándékba egy Bumper 60 gumiköpeny is.

        Üdvözlettel,
        Fikó Tamás

        Válasz
  7. Hajdu Péter

    Kérem írják meg, milyen üzemmódban használjam a Bosch C7-es töltőmet,
    amit most vettem?

    A start-stopos VW Tiguanomban 12 voltos, 59 amperórás az akksim, de nem
    AGM, hanem EFB típus.

    Tisztelt Fikó Úr.
    Szeretném kérni a tanácsát.
    A start-stopos VW Tiguanomban 12 voltos, 59 amperórás az akksim, de nem AGM, hanem EFB típus. Nemrég vettem hozzá, a téli karbantartáshoz (mivel sokat áll a garázsban) egy Bosch C7-es töltőt, amin többféle program van. Többek között az 1-es, ami általánosabb töltési mód, az útmutatója szerint a legtöbb hagyományos akksihoz és motorokhoz jó. A 4-es programot pedig AGM akkumulátorokhoz ajánlják.
    Azt szeretném kérdezni, hogy az EFB akkumulátort szabad-e az AGM-ekhez kilakaított programmal tölteni, vagy inkább csak az 1-es általános programra állítsam a töltőt?

    Előre is köszönöm a tanácsát, üdvözlettel Hajdu Péter Zalaegerszegről.

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Péter!

      Télen, vagy ha le van merülve az akkumulátor annyira, hogy nem indít, akkor az AGM programmal töltse. Ha a működő akkumulátorra töltene rá, hogy biztosabban indítson, akkor a hagyományos töltési opciót válassza. Ha ritkán használja az autót és szeretné az akkumulátort szinten tartani, hogy ne merüljön le, akkor a “R” opciót használja.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  8. Horváth László

    Kedves Tamás!
    Napokban vásároltam Aldiban XS Auto FC-12d akku töltőt. (https://www.aldi.hu/fileadmin/fm-dam/products/si_2016/kw42/Hasznalati_utmutato_-_Autos_akkumulatortolto_es_inditasrasegito.pdf)

    Két autónk kiegészítő töltésére szánom, az esetleges rövid utak miatt. Az egyik jármű simia rendszerű, hagyományos akkuval (62Ah),
    A másik, start stop rendszerű, Varta AGM 68Ah-ás akkuval.
    Elméletileg a fent említett töltő tudja kezelni mindegyiket.
    Ön szerint biztonsággal használható ez a töltő a fenti akkumulátorokhoz?
    Tölthető kiszerelés nélkül?
    Válaszát előre is köszönöm!

    Horváth László

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves László!

      Igen, ez a töltő használható mind két akkumulátortípus töltésére. Ha hosszabb ideig töltene vele, több napon keresztül, érdemes a negatív vezetéket lekötni az akkumulátorról. Ennek ellenére az akkumulátort nem szükséges kiszerelni az autóból. A töltő használati útmutatója elég részletes és pontos. Ha valóban tudja ezeket az opciókat ajánlott vétel.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
      • Horváth László

        Nagyon szépen köszönöm a gyors választ! Tesztelgetem a töltőt. Ha esetleg kérdésem merülne fel, fordulhatok továbbra is önhöz?

        Válasz
      • Horváth László

        Fel is merült egy kérdés, amit az elején elfelejtettem feltenni.
        A töltő paraméterei szerint , normáltöltésbe 2A-el tölt, gyorsba pedig 12A-el.
        Melyiket célszerű használni?

        Válasz
        • Fikó Tamás

          A 2 Amperes töltés kevés, a 12 Amperes töltés pedig sok. Valahol a kettő között lenne az elfogadható érték. Gyanítom ez a két opciónak a maximum teljesítménye, nem feltétlen tölt ilyen szélsőséges értékekkel. De mivel a töltőt nem imerem, nem teszteltem és cégünk nem értékesíti, a pontos válasz érdekében érdemes megkérdezni a forgalmazót.

          Válasz
          • Horváth László

            Köszönöm válaszát!

            Tesztelgettem a töltőt, és azt tapasztalom, hogy míg a hagyományos akkumulátornál abszolút jó eredményt ér el a készülék, addíg az AGM (ami még csak nem egész 1 éves akku) ott nem. Ahogy ön is írta, a 2 amper kevés, olyannyira, hogy szinte semmi nem történik. Órákon keresztül, nem megy fel a feszültség 13V fölé. Ha a 12A-re rakom, akkor meg relative hamar “FUL”-t jelez, és megáll a töltés. Lakatfogóval mérve, itt is csak 4-5 majd 3 amper folyik. Ezután 2 óra múlva, az akku kapocsfeszültsége , 12.7 V
            Azt olvastam, hogy ez egy AGM akkunál, kb 75%-os töltöttséget jelent.
            Ezek alapján, azt a konzekvenciát vontam le, hogy nem egészen megfelelő ez a töltő AGM akksihoz.
            Ezért vissza is fogom vinni. Már el van csomagolva.
            Számomra úgy néz ki, nem ez a megfelelő töltő.
            Lehet, hogy hülyeségeket írtam, ezesetben elnézését kérem.
            Nézegettem a webshopjuk kínálatát. Ön mit ajánlana nekem?
            Azt gondolom az autóink akkumulátora jó állapotú, szeretném is ezt a lehető legtovább fenntartani.
            Tehát , nekem elsősorban az a cél, hogy (sajnos néha kénytelenek vagyunk rövid utakra használni az autót, és a hosszúnak mondott út is csak 20-30km) kiégészítő töltésként legyen egy megbízható töltőm, itthoni használatra, amelyik mindegyik akkumulátorunkat megfelelően tudja kezelni.
            Válaszát előre is köszönöm.

          • Fikó Tamás

            A következő töltőt tudom ajánlani:
            https://lestiakku.hu/webaruhaz/tolto-es-indito-keszulekek/forex-12v-7amp-akkumulator-tolto-t127/
            100%-ig Magyar gyártmány, amit még nem ért el a kínai tömeggyártás. Nincs túlbonyolítva, pont ezért kicsi a meghibásodás esélye, megbízható minden tekintetben. Hagyományos akkumulátorok esetében 14,4 Volton, AGM akkumulátorok esetében 14,8 volton tölt, csak ennyi az állíthatósági lehetőség. Három led jelzi a töltési fázist. Stabil 7 Amperrel tölt, ha az akkumulátor kevesebbet kíván az áramerősség automatikusan csökken. Biztonságosan ráköthető 1,2Ah tól 110Ah akkumulátor mely teljes mértékben lefedi az átlagos háztartásban fellelhető ólomsavas akkumulátorokat. Feltöltés után a “csepptöltést” 13,6 Volton végzi, napokig rajtahagyható az akkumulátor. Működése hangtalan a hűtést az oldalain látható hűtőbordák biztosítják, burkolata alumínium. Ajánlott minőségű termék.

  9. Péter Molnár

    Kedves Tamás. BMW 530D-vel mostanában kevesebbet járok mint előtte és észrevettem a hidegek beköszöntével reggelente bizonyos funkciókat kikapcsol indítás előtt amiket eddig nem csinált. Azz akku egy 105 Ah-s 950A-es AGM akksi. Gondolkozzam töltőkben is, pl. Bosch C3 6/12V, de új akkumulátor beszerzésén is. A töltő esetében ön melyiket ajánlaná, megfelelő lehet a Bosch, vagy van amit ön jobban ajánlana?

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Péter! Tudom, hogy rengetegen megvásárolták és javarészt meg vannak elégedve a BOSCH C3-as töltővel, de ez megint az az alsó kategória amivel egy 105Ah AGM akkumulátort nem fog tudni feltölteni. A 3,8 Amperes töltési teljesítménye maximum 55-60Ah akkumulátorig elegendő, független attól, hogy a gyártó 120Ah akkumulátorig írja a specifikációjában. Ezek a töltők a kevésbé lemerült akkumulátorok töltésére, vagy csak azoknak szinten tartásukra, csepptöltésre alkalmasak. Ha megbízható töltőt szeretne vásárolni, mindenképpen nagyobb teljesítményűt ajánlanék ami minimum 7-10 Amper töltési teljesítménnyel bír. Megbízható márkák közül a Svéd CTEK töltőket, olcsóbb kategóriában a Magyar Forex töltőket tudom nyugodt szívvel ajánlani.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
      • Péter Molnár

        Kedves Tamás. Köszönöm a gyors válaszát! A Bosch C7 és a FOREX 12V 14Amp Akkumulátor töltő (T1214B) az amit a tanácsa alapján választanék. A szívem a Forexhez húz mivel ez Magyar. A képek alapján elég egyértelmű a kezelőfelülete is. A motortérben lévő akkupontokra nyugodtan ráköthetem anélkül hogy bármit is le kellene kötni az akkumulátorról? Előre is nagyon köszönöm válaszát!

        Válasz
        • Fikó Tamás

          Kedves Péter!

          Nem csak azért ajánlom a Forex töltőt mert Magyar, hanem mert klasszisokkal megbízhatóbb és jobb a BOSCH C3 vagy C7 töltőktől. A Forex töltő teljes burkolata alumínium borda, mely minőségi alapanyagokból készül, kis darabszámos gyártásból, maximális odafigyeléssel és szakértelemmel. A BOSCH C sorozata tömeggyártásban gyártott gyenge minőségű műanyag és elektronikai alkatrészekkel szerelt Kínai import. Elnézést, ha bárkit vagy bármit is megsértettem evvel a kijelentésemmel, de ez tény. Ennek ellenére mind két töltőt forgalmazza cégünk.
          A töltőt nyugodtan rákötheti a sarukra anélkül, hogy lekötné azokat.

          Üdvözlettel,
          Fikó Tamás

          Válasz
          • Péter Molnár

            Kedves Tamás! Ma kérte az autó először, hogy tültsem az akkumulátorát. Végól is a Forex T127-est rendeltem önöktől. A leírás alapján a piros-sárga ledek világítottak először, ami a 7A-es töltés, de csak nagyon rüvid ideig. Nagyjából 15 perc után már csak a sárga-züld jelzés világított, majd hozzávetőlegesen 2 óra alatt eljutott a csak zöld LED-ig, ami a leírás alapján a feltöltött akkumulátornak felel meg. Ez így elég gyors volt, azt hittem hosszabb ideig fog tartani. Kipróbáltam, az autó sem kérte már az akku töltését ezután. Ön szerint érdemes rajtahagyni legközelebb a töltőt tovább, vagy ha zöldre vált, akkor nyugodtan lecsatlakoztathatom, nem ad hozzá érdemben a töltöttségi szinthez ha tovább rajtahagyom a töltőt az akkun? Még egyszer köszönöm az útmutatását!

          • Fikó Tamás

            Kedves Péter!
            Azok az autók melyek figyelik az akkumulátor töltöttségét, már 20%-os kapacitásvesztés után kiírják, hogy az akku töltésre szorul. Ezt a 20%-os hiányt egy jó töltő, mint pl. a Forex T127 valóban képes 2-3 óra alatt visszatölteni. Feltöltés után a töltő szinten tartásra kapcsol, ilyenkor kb. 1 Amperrel tölti az akkumulátort. Hosszabb időn keresztül ez az óránkénti 1 Amper is képes az akkumulátort tölteni, tehát érdemes rajtahagyni. Én mindig azt a megoldást ajánlom, mint általában a telefonok töltésénél, este fel kell rakni, reggel pedig levenni. A töltés alatt érdemes a töltőn lévő kapcsolót 14,8 Voltos állásra kapcsolni.
            Üdvözlettel,
            Fikó Tamás

  10. Lőrincz Jenő

    Tisztelettel kérdezném, hogy Mercedes A 160 1,5 benzin EFB akkumulátort tehetek e bele. 12V 72Ah 710A indító áram.
    Válaszát előre is köszönöm.

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Abban az esetben, ha az autót gyárilag AGM akkumulátorral szerelték, akkor csak AGM akkumulátorra cserélhető. Viszont, ha normál hagyományos akkumulátor volt benne, akkor rakhat bele EFB akkumulátort. Évjárat alapján beazonosítható, hogy milyen akkumulátor volt az autóba.

      Válasz
  11. Nyeregyi Zoltán

    Tisztelt Fikó Tamás! Kérdezni szeretnék mert tanácstalan vagyok. 2 éve vettem egy 2008-as Mercedes 320cdi-t! (Nem start-stoppos).Láttam még a gyári akkumlátor volt benne(azt nem tudhatom hogy ezzel jött ki a gyárból vagy már cserélték).Mindenesetre mivel már nem inditotta az autót,vettem bele egy Exide Agm akksit,a gyárival megegyező 12V 92AH-t. Febuárban lesz 2 éves az akksi és az idén már másodszorra merült le.Feltöltöttem de 12,4-nél nem töltödött tovább. Észrevettem hogy visszatételnél a negativ pólusra rátéve szikrázott is.
    2 napja van bent az akksi és jelenleg 12,3 voltot ir,járó motornál pedig 14,xx.Igaz hogy keveset használom az autót,heti 2-3x de mindig figyelek hogy ne legyen rajta világitás inditásnál /leálitásnál sőt egy csomo kényelmi funkció is ki van kapcsolva.
    Visszatérnék a gyári Mercedes Varta akkuhoz. Kérdeseim:két akkumlátort néztem ki ,mindkettő agm-es az egyik 19-es a másik 20-as gyártású.Számit az egy év különbség(Mert árban elég nagy a differencia!
    Valaszinüleg ennyi volt a régi akku élettartam,fogadjam el és vegyek bele ujat vagy inkább nézettessem meg az autó elektomos rendszerét(Hátha valami lassan leszivja és esetleg a szikrázás is arra utal?)
    ‘1 hete volt megnézetve gyári diaggal de ott nem irt ki hibát erre vonatkozóan!
    Köszönöm szépen a segitségét! Baráti üdvözlettel Zoltán

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Zoltán!

      Az a töltő amely nem tud egy akkumulátort 12,4 Voltnál magasabb feszültségre tölteni az számomra nem töltő. 12,4 Volt egy akkumulátor esetében kb. 80%, 12,3 Voltnál már csak 70% kapacitást jelent. Valószínűleg semmi baja az akkumulátornak, csak egy megfelelő töltővel rendesen fel kell tölteni. A feltöltött AGM akkumulátor több napos állás után is legalább 12,7 – 12,8 Volt közötti feszültséggel kell rendelkezzen. A Mercedes igen szigorúan veszi a feszültségingadozást, folyamatosan hibaüzenetet küld, sajnos ugyan ebbe a hibába esne, ha a 2019-es gyártású akkumulátort venné meg ami lassan már 2 évesnek mondható. Jellemzően az “öreg” de még nem használt új akkumulátor kapacitásának már 20%-át elvesztette, rosszabbik lehetőség, hogy le is szulfátosodott. Első körben nem javasolnék új akkumulátor vásárlását, hanem a meglévőt kell szakszerűen feltölteni. Ha mindenképpen új akkumulátort venne, az mindenképpen friss idei gyártású legyen. Minimális áram fogyasztása minden autónak van, ha a diagnosztika nem jelzett ezzel kapcsolatos hibát, és az autót rendszeresen használja, akkor elegendő a meglévő akkumulátor töltöttségi szintjét rendbe rakni.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
      • Nyeregyi Zoltán

        Rendben,akkor első körben veszek egy akkutöltőt,a Forex legolcsóbb moldelje amit az oldalukon találtam a t127 is elegendő nekem?Köszönöm

        Válasz
        • Fikó Tamás

          Igen, tökéletes választás a Forex T127-es töltő.

          Válasz
          • Balázs

            Vettem forex töltőt,14.8 Voltra állitottam és töltöttem jóval több mint 48 órát.Majd bettettem az autóba és menüje 12,3 -12-4 Voltot ír ki! Ezek szerint semmi gond nem volt a régi töltömmel se,az ilyen ilyen értékre töltötte! Mellesleg az üzletben az eladó szerint nem töltő,vagy akksi gond van hanem autó elektrmos rendszerével van gond. Ön szerint viszont ez volt a első lépés hogy rendbetteni a meglévő akksi töltöttségét! Most nagyon csalódott vagyok! Hogyan tovább?MEGINT vigyem be átnézetni az elektromos rendszert?

          • Fikó Tamás

            Sajnálom, hogy nem tudtam segíteni, pontos felvilágosítást és állapotfelmérést csak személyesen tudok adni, ha lehetőségem van megvizsgálni az autót és az akkumulátort. Nem tudom milyen volt a régi töltője, de az biztos, hogy a Forex töltővel nem csinált rossz cserét.
            Az akkumulátor feszültségét nyugalmi állapotban kell mérni, a legegyszerűbb megoldás erre egy multiméter. Ha a feszültséget már az autóba beszerelt állapotban, esetleg gyújtás ráadásával mérjük az már nem a nyugalmi állapot.
            Az akkumulátornak 2 dolga van az autóban. Az autó beindítása előtt hiánytalanul ellátni az elektromos berendezéseket, valamint megforgatni a motort rásegíteni a beindítást. Ha ez probléma nélkül működik, akkor nagy gond nincs az akkumulátorral. Ha további pontos diagnózist szeretne megtudni, kérem jöjjön el a Rákoscsabai üzletünkbe (1171 Budapest, Nagyszentmiklósi u. 27.) és tüzetesen átvizsgáljuk az autót és az akkumulátort.

  12. Bulejkó Ferenc

    Kedves Tamás

    Egy kis segítségre lenne szükségem, és nem csak nekem a Passat csoportban más is jelezte kb 1-2 éve küzd a problémával.
    ami a következő : B7 Passat én esetemben 2011 2.0 Tdi 140le mindketten az Exide EK800 Start-Stop AGM 12V 80AH 800A akkura szavaztunk . Mondván ez még elfér és a kicsit nagyobb kapacitás/indító áram az évek alatt meghálálja magát legalábbis számomra ez mindig bevált. Régi Exide akkuja 68Ah 680mAh adatokat tartalmazott.
    A gond ott kezdődött nincs rajta BME kód beépítés után ugyan másik akksiról kapott áramot de gyanítom pici kontakthiba lett ha más nem is az órákat újra kellett állítanom …De a Start Stop nem megy igaz ez nálam a 4-5 napos benne napi min. 2x indítás és 2*15-20km..
    Márkatársam elmondása szerint ők próbálkoztak a régi akku BME kódjával és minden mással sikertelenül mindezidáig.

    Én még rálépek a kocsira VCDS el a siker reményében, de ha makacskodik mind számomra mind a Márkatárs/ak nak jól jönne egy megnyugtató infó.

    Elöre is Köszönettel : Bulejkó Ferenc

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Ferenc!

      Ha lehetőség van a gyáritól nagyobb akkumulátor beszerelésére akkor az természetesen nem jelent problémát. Ha a csere után újra kellett állítani az órát akkor a munka folyamata alatt valóban megszakadhatott az áramellátás, ez sem probléma. Az AGM Start-Stop akkumulátorokon lévő BEM kóddal fel lehet tanítani az autót, de ha ezt elhagyjuk az autóban lévő BMS (akkumulátor felügyeleti rendszer) autómatikusan felismeri azt. A Start-Stop működése nem minden esetben függ össze az akkumulátorral, az autó BMS rendszere határozza meg azt, hogy éppen mikor állítja le a motort, vagy mikor nem. Ezt jelentősen befolyásolja a időjárási tényező és a külső hőmérséklet. Télen, mikor sok elektromos fogyasztó van bekapcsolva az autón (klímával fűtés, ülésfűtés, ablaktörlő, világítás, rádió stb.) és mindemellett 0 fok körüli a külső hőmérséklet, az akkumulátor olyannyira van túlterhelve, hogy nem minden esetben áll le a motor. Ez nem hiba, tavasszal, nyáron, illetve ősszel általában ez a funkció jobban működik. A következő probléma sajnos a márkával is fenn áll. Sajnos az idei gyártású EXIDE AGM akkumulátorok kivétel nélkül gyengére sikeredtek, ezt a gyártó is elismerte. Egy EXIDE akkumulátor legalább 200 Amper indítóárammal kevesebbet tud leadni egy ugyanazon kapacitású Vartához, vagy Bannerhez képest. (Ezt cégünknél is tapasztaltuk, folyamatosan mérjük és teszteljük a raktáron lévő akkumulátorok kapacitását). Ezért a BMS rendszer úgy érzékeli, hogy az akkumulátor gyengébb a gyári előírástól, tehát nem biztonságos a leállás utáni indítás, ezért a Start-Stop funkciót nem fogja aktiválni.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
      • Bulejkó Ferenc

        Kedves Tamás !

        Köszönöm a gyors válaszod !!!

        A friss Exide EK800 beépítés előtti Állapota 100% volt feltöltöttsége 80% az mAh nem potosan emlékszem de kb 660mAh lehetett….. bár lehet illenék frissen bő 700mAh felett lennie….de ez csak az én tippem..

        Én még annyit megtettem a 2. beépített napján fullra töltöttem egy processzoros töltővel.

        A legkisebb 2A beállításán de tudtommal maga a töltő nézi figyeli töltés közbeni a folyamatot és annak megfelelően tölt….
        Mindezt azért hogy megkönnyítsem eme majdnem téli kezdetet….

        Az Exide teljesítményre tett információ érdekes DE inkább elszomorító !!!! Úgymond azért fizettem többet a 68Ah helyett 80Ah …..Igaz nekem a benne lévő 68Ah 680mAh és úgy tudom ez a gyári előírt, sőt a másik Passat-unkban is ugyanez a teljesítméynű 68Ah 680mAh ugyan Varta-van.
        Ami érdekes ami benne volt Exide 68Ah 680mAh kis teszterem szerint még ha a töltöttségi %-a csak 30% volt akkor is működött a Start Stop …igaz a mAh műszer szerint még 560mAh megütötte.

        Netán a javaslat az lenne hogy Exide EK800 vissza ésjobb választás egy Varta Silver Dynamic 80 Ah, 800 A ???

        Nem tudom ismert e az Akkuk tesztelése ANCEL BA101 Batterietester Professional 12V 100-2000 CCA …..történt.

        Emailem publikus hátha valakinek van kérdése felém : bulejkoferenc@gmail.com

        Köszönettel a továbbiakért is !!! Remélem eme információk többünknek segít….

        Szép napot és Ünnepeket kívánva : B. Ferenc ( Stuttgart mellől )

        Válasz
      • Bulejkó Ferenc

        Egy jó utóhír a bejegyzés megírása után 1 órával a munkába visszafelé menet a START STOP elkezdett működni. )))

        Netán a 7 napban jártunk netán a hibák automatikusan törlődtek mint ahogy írták 6 nap után …és a vissza út nappal volt már
        lámpa ülésfűtés ablakfűtés nélkül netán a feltöltöttség utolérte magát …))))

        Innentől figyelem remélem extrém eltérés nem lesz ….és megmaradhatok Exide nál nem kell csereberélni…

        Válasz
  13. ROLAND

    Kedves Tamás!

    Segítségét szeretném kérni,hogy egy Nissan X-TRAIL T32-es 1.6 DIG-T modellhez milyen új akkumulátort lenne érdemes venni a 4 éves gyári Panasonic s-95 6A 20HR 75Ah CCA 660A D26(JIS)START&STOP 6A típusú akkumulátor helyett ,illetve milyen akkutöltőt lehetne hozzá vásárolni itt?

    Válasz
  14. Bács László

    Kedves Fikó Tamás!
    Szeretném megkérdezni hogy egy 6A-os akku töltőm van akkor ne is kezdjek el tölteni vele egy start-stop-os akkumulátort?
    Válaszát nagyon köszönöm.

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves László!
      Egy 6 Amperes töltővel egy 80Ah akkumulátort fel lehet tölteni. A 100Ah már nem biztos. Abban az esetben ha a töltő tudja az AGM Start-Stop funkciót, (magas feszültségű töltést) akkor lehet vele tölteni.
      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  15. Bács László

    Kedves Fikó Tamás.
    Konkrétan érdeklődnék hogy megfelelő-e így az összeállításom.
    EXIDE 12v 60Ah 540A akkumulátorhoz egy 6A-es töltő megfelel-e?
    Plusz kérdezném ezzel kapcsolatban.: “nem akarja lekötni a vezetékeket az akkumulátorról, hozzáteszem Start-Stop autóknál nem is ajánlott,”
    ha így töltöm nem károsíthatja valamelyik elektromos berendezést,és itt is kell várni 1-2 percet miután kivettem az indító kulcsot hogy elkezdhesem tölteni,és ne okozzak bajt a start-stop funkciónak?
    Válaszát nagyon köszönöm.

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves László!
      A 60Ah akkumulátorhoz teljesen megfelelő a 6 Amperes töltő. Töltés közben nem kell lekötni a vezetéket, a töltőáram semmit sem fog károsítani. A töltés elkezdésével várhat kb. 5 percet is, míg az autó minden működő elektromos funkciót lekapcsol.
      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
      • Bács László

        Kedves Tamás.
        Nagyon köszönöm a mindenre kiterjedő és hasznos ,segítőkész válaszát.
        További szép napot kívánok.

        Válasz

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Hasonló bejegyzések

Az ideális autó akkumulátor töltő

Az ideális autó akkumulátor töltő

Az ideális autó akkumulátor töltő Megszámlálhatatlan autó akkumulátor töltő létezik a piacon, de sajnos számos olyan akad köztük, ami épp csak akkumulátor töltésére alkalmatlan. Bármennyire is csábító az alacsony ár, 10.000 Ft alatt nem szabad töltőt vásárolni! Az...

Autó akkumulátorok gyakorlati tudnivalói

Autó akkumulátorok gyakorlati tudnivalói

Autó akkumulátorok gyakorlati tudnivalói Ebben a cikkünkben az autó akkumulátorok gyakorlati tudnivalóival foglalkozunk. Az ember nem vásárol akkumulátort minden héten az autójába, azonban amikor szükség van rá, nem árt tisztában lennünk néhány általános tudnivalóval....

Milyen munka akkumulátort vegyek?

Milyen munka akkumulátort vegyek?

Sokan már alig várják, hogy a jó idő beköszöntével újra élhessenek sportos szenvedélyüknek, mint a vitorlázás vagy a horgászat. Ma már a vízi sport szerelmeseinek elengedhetetlen a nyílt vízen az áram jelenléte, ezért mindenképpen be kell szerezni egy mobil...