Akkumulátor vitorláshajóba, motorcsónakba

29 hozzászólás

Írta: Fikó Tamás

2018.05.18.
Vitorláshajó akkumulátor

Vitorláshajóba, motorcsónakba keres akkumulátort?

 

A májusi kikötőszezon beköszöntöttével a hajótulajdonosok (legyen szó akár motorcsónakról vagy vitorláshajóról) felkészítik hajójukat a nyári szezonra. Sok esetben a telelés során a helytelenül karbantartott, vagy időközben elöregedett akkumulátor számos bosszúságot tud okozni,

Ebben a cikkben összeszedtem számos hasznos infót, azoknak, akik megbízható munkaakkumulátor keresnek vizi járművükhöz.

Vitorláshajó akkumulátor

 

A leggyakoribb igény a vitorláshajók esetén merül fel. A magyar vizekhez mérten bőven elegendő egy 100Ah telep, ennél nagyobbat felesleges, kisebbet viszont nem érdemes szerelni. Egy 100Ah munkaakkumulátor bőven elegendő arra, hogy kikötőtől kikötőig elláson egy kisebb hűtőszekrényt, autós hifit, led világítást, de akár egy LCD TV is üzemeltethető vele. Fontos, hogy míg a kikötőben áll a hajó egy állandó külső áramforrás segítségével töltésre kerüljön az akkumulátor. A megfelelő töltő ebben az esetben egy jó minőségű automata, csepptöltő funkcióval ellátott hangtalan, minimum 7 Amperes töltő. Ilyen például a hűtőbordás, ventilátor nélküli FOREX T127, amely kis helyen elfér és praktikusan falra szerelhető. Ha a hajó önindítós robbanómotorral van felszerelve, a munka akkumulátor a motor beindítására is képes; igaz kicsi az indítóáram leadási képessége, de arra elegendő, hogy időnként motort indítsunk vele, tehát felesleges 2 különböző akkumulátort vásárolni.


Hajó akkumulátor

 

Sokszor felmerülő kérdés, hogy hajóba savas, vagy zselés akkumulátort válasszanak: a válaszom, hogy mind a kettő megfelelő. A savas akkumulátor, legyen az gondozást igénylő, vagy zártrendszerű, 45 fokig dönthető és kifolyásbiztos. A zselés úgymond ipari akkumulátoroknak több előnye van: 100%-ban kifolyásbiztos, magasabb a ciklusállósága és jóval hosszabb a szerkezeti élettartama – viszont az ára háromszorosa a hagyományos savas akkumulátoroknak.

Akkumulátor hajóba

 

Elektromos csónakmotor akkumulátor

 

A horgászok körében egyre elterjedtebb igény, hogy hangtalanul suhanjanak a vízen. Környezetvédelmi szempontokból is megfelelő választás az elektromos csónakmotor, amihez természetesen a meghajtó akkumulátor a megfelelő energiaforrás. A kereskedelmi forgalomban kapható 30-60 librás teljesítményű motorokig egyaránt a 100Ah meghajtó akkumulátort javaslom. Magyarország horgászvizein általában elegendő és biztonságos teljesítményt nyújt ahhoz, hogy evezés nélkül visszaérjünk a kiindulási ponthoz. Sajnos arra viszont én sem tudok választ adni, hogy egy feltöltéssel meddig bírja az akkumulátor, mivel a hatótáv függ a motor teljesítményétől, a hajó és a benne lévő emberek súlyától, a víz folyásának gyorsaságától, de még a szél erőssége is befolyásoló tényező lehet. Egy-két használat után tökéletesen kitapasztalható mekkora utat tudunk megtenni az akkumulátorunkkal.

Elaktromos csónakmotor akkumulátor

 

 

Amennyiben részletesebben érdekelnék a meghajtóakkumulátorok, ebben a blogcikkben részletesen kitérek a munkaakkumulátorokkal kapcsolatos összes tudnivalóra.

 

Kellemes csónakázást és jó szelet kívánunk!
Lesti Akku csapata

29 hozzászólás

  1. Kardos Mihály

    Tisztelt Cím!
    MINN KOTA ENDURA 30 C2 Csónakmotorhoz milyen munkaakumlátort, és töltőt ajánlanak?
    Az ár fontos tényező, de hosszabb távon szeretném használni.

    Előre is köszönöm a segítségüket.

    Üdvözlettel!

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Mihály!

      Ár-érték arányban és főleg minőség tekintetében egy 80Ah Banner Energy Bull munkaakkumulátort tudok ajánlani bruttó: 32.900 Ft-ért, hozzá egy Forex 12V 7 Amperes töltőt bruttó: 18.900 Ft-ért.
      Ez a páros sok év alatt bizonyította, hogy kiváló és hibátlan szolgáltatást nyújt az elektromos csónakmotorosok körében.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Mihály!

      Az előző levelemhez szólva némi kompromisszummal még a Rocket 80Ah munkaakkumulátorát is ajánlom mivel ára kedvezőbb, bruttó: 28.900 Ft. A kompromisszum alatt a következőt értem: a Rocket zártrendszerű akkumulátor, ha csökken a savszint, nincs lehetőség pótolni. Ezért folyamatos, vagy extrém körülmények közt használva az élettartama rövidebb a Bannerhoz képest. Az extrém körülmények közt értem például az állandó tűzőn napon való használatot.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  2. Tóth László

    Kedves Tamás!

    A tanácsát szeretném kérni.
    Egy Glastron GT185 típusú, 3.0 Volvo Penta beépített motoros motorcsónakba, milyen akkumulátort ajánlana?
    Válaszát előre is köszönöm!

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves László!
      Az biztos, hogy motor indításához indító akkumulátorra van szüksége, de ha szeretne vele álló helyzetben elektromos berendezéseket is üzemeltetni akkor ajánlott a munkaakkumulátor. A munkaakkumulátor drágább, előnye viszont, hogy motor indítására is alkalmas. Pontos választ adni a kérdésére, hogy milyen akkumulátort ajánlok bele sajnos nem tudok, de érdemes azt a méretű/teljesítményű akkumulátort választani, aminek a helye ki van alakítva a csónakban. Ha tud írni egy pontos befogadó méretet, akkor már közelebb járunk a megfejtéshez.
      Üdvözlettel,
      Fikó Tamsás

      Válasz
  3. Marcell Katona

    Kedves Tamás!

    Teljesen tudatlan vagyok jelenleg.
    Mekkora akkumulátort ajánlana egy olyan motorcsónakba mely az alábbiakkal rendelkezik:
    -Robbanómotoros 9,9 es mercury csónakmotor,
    -2db kereső fényszóró teljesítmény igény 2x22W
    -pár darab hajózási műszer pl 7″ simrad gps/halradar
    -kapcsolópanel 6 db ledes kapcsoló,önindító, szivargyujtó,2db usb töltő
    -hagyományos autó rádió+ hangszóró (teljesítmény 60-120W)
    kb 5 óra folyamatos használatot problémamentesen kibírjon!
    Válaszát előre is köszönöm!

    Válasz
  4. Léstyán Ákos

    Tisztelt Lestiakku!
    Egy vitorlás hajóba szeretnék akkumulátort venni, alapvetően nagyon keveset van üzemben az akku, mert szinte kivétel nélkül csak a motor indítása megy róla, ha kikötőben áll a hajó, akkor 230V-on vagyunk, és egy csepptöltős töltő tölti az akkut.
    Érdemi fogyasztó csak a világítás van rajta, de az izzókat már kicseréltük LED-re, a hajóban lévő hűtőláda pedig csak a 230V-ról megy. Maximum rádió szól, egy régi kazettás magnó vann benne, szerintem már ezt sem használjuk.
    A motor Yanmar 1GM10 típusú, A váltóáramú generátora 12V, 35A-t termel. A DC indítómotorja 12V, 1kW teljesítményű, azaz kb. 85A-t vesz fel.
    Milyen akkumulátort javasol?
    Változik-e a javaslat, ha esetleg a hűtőládát kicseréljük egy 12V-ról is működőre (vagy lehet a jelenlegti is be lehetne kötni).
    Köszönettel:

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Ákos!

      Erre a célra én egy 80Ah munka, más néven meghajtó akkumulátort ajánlanék, például a Banner Energy Bull-t. Motor indítására képes, ciklizálható, tehát lemeríthető és feltölthető károsodás nélkül. Erre az akkumulátorra nyugodtan ráköthet egy 12V-os hűtőládát is.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  5. Zsolt Zsabokorszky

    Kédezném, hogy egy 10 lovas külmotor indításához mekkora aksi kell? Köszi!

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Egy 10Le motor kb. 200cm3 egy 45Ah akkumulátor megfelelő az indításához.

      Válasz
  6. Sutak Istvan

    Tisztelt Lestiakku!

    55 lb Minnkota motorhoz használok 110 Ah akkumulátort, ehhez keresnék töltőt.

    Köszönettel:
    Suták István

    Válasz
  7. Albert Zsebe

    Kedves Tamás!

    Többnyire az Egerszalóki horgásztavon (kb. 120 ha), illetve a Balaton parti zónájában horgászom.
    A motorom egy Rhino VX 44 LBS elektromos csónakmotor, jelenleg egy Banner 100 ah akkumulátorral.
    A gondom az, hogy a gépkocsi parkoló és a kikötő között egy hegyet kell megmászni, tehát az akkumulátor cipelése egy külön mutatvány.
    Inkább vennék egy – akár jelentősen- drágább, de a lehető legkönnyebb akkumulátort, hozzá való töltővel.
    Fontos lenne az élettartam is, ne egy-két szezonos legyen.

    Köszönettel: Zsebe Albert, Eger

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Albert!

      Amennyiben könnyebb akkumulátort szeretne csak a lítium vasfoszfát akkumulátorai jöhetnek szóba, viszont ezekkel a típusokkal nem foglalkozunk. Előnye, hogy könnyebb, egy 12V 100Ah akkumulátor kb. 15kg, és jelentősen hosszabb az élettartama akár 10 évig is használható. Hátránya, hogy nagyon drága: kb. 250.000 Ft, és csak speciális töltővel lehet tölteni amit kb. 25.000 Ft-ért lehet beszerezni. Ha Google-ben rákeres talál pár ajánlatot.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  8. Belcsug Angela

    Kedves Tamás!

    Vitorláshajóra szeretnék akkumulátort venni.
    Amit tudnia kell az akksinak: 7Kw-os motor indítása, jelzőfények -kabin fények működtetése (ledek) , autósrádió-, mélységmérő működése valamint egy 12 V-os hűtőtáska működtetése.
    A hajon van napelem, amellyel szeretném az akksit tölteni.
    Kikötőben, ha szükséges 220V-ról is szeretném az akksit tölteni.
    Tavasztól-őszig hetente kb 10 indítás történik a motorral.
    MIlyen akkumulátort illetve akkumulátor töltött ajánlana?
    Az akkumulátor töltön látni lehet az akksi pillanatnyi állapotát is?
    Az akksi mérete lehet bármilyen, van bőven neki hely.
    Nem gond az sem, ha karban kell tartani az akksit. A cél az lenne, hogy viszonylag hosszú távon biztonságosan tudjon üzemelni, és ár/érték aránya jó legyen.
    Válaszát előre is köszönöm.
    Üdvözlettel: B.A

    Válasz
  9. Belcsug Angela

    Kedves Tamás!
    Nagyon köszönöm a válaszát.
    Viszont lenne még kérdésem:
    Ha a biztonságra törekedve(nehogy az egyéb fogyasztások lemerítsék kikötés előtt a levelében ajánlott akksit) a 7.2 Kw-os hajómotort külön akkumulátorra szeretném kötni , akkor , csak a hajómotor indításához milyen méretű és fajtájú akkumulátort ajánlana?
    Az Ön által ajánlott akksi töltő leírásában szerepel, hogy a töltési ciklus: 3. Legyen kedves megírni, hogy ez pontosan mit jelent.
    A hajó belső elrendezése szerint az akkumulátor- illetve az akkumulátortöltő elhelyezése között több méter távolság van.
    Lehetséges, hogy az akkumulástor töltőhöz kb. 6-7 méteres kábelt vegyek. Vagy ezt egy villanyszerelőnek kell megoldania?
    Üdvözlettel: B.A.

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Angela!

      Én nem feltétlen vennék két akkumulátort, de tény, hogy ha reggeltől estig a leírt fogyasztók az akkumulátorról üzemelnek elképzelhető, hogy utána már indítási problémák léphetnek fel. Ez csak a gyakorlatban derülne ki, tehát első körben megpróbálnám egy akkumulátorral kivitelezni, és ha valóban szükség van a másikra csak akkor ruháznék be. A motor indításához elegendő egy 45Ah akkumulátor is mint például:
      https://lestiakku.hu/webaruhaz/auto-akkumulator/lesti-akku-premium-auto-akkumulator-12v-45ah-380a-jobb/
      A töltő első ciklusában magas töltési áramerősséggel dolgozik, hogy a legrövidebb idő alatt pumpálja vissza az akkumulátorból elfogyasztott áramot. A második ciklusban fokozatosan csökkenti az áramerősséget, hogy az akkumulátor ne töltődjön túl. A 3. ciklusban pedig úgymond csepptöltéssel szinten tartja a feltöltött akkumulátort, így hosszú távon is biztonsággal az akkumulátoron hagyható a töltő.
      A töltő és az akkumulátor között lehet hosszabb vezeték is, de minél hosszabb annál nagyobb keresztmetszetű vezetéket kell használni. Erre a kivitelezőnek vagy a villanyszerelőnek figyelnie kell.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  10. Cs. Zsolt

    Kedves Tamás,

    75 LE külmotoros motorcsónakhoz keresek akkumulátort. Műszaki leírás alapján Min. akkumulátor V-Ah (kc) : 12-70-100 (252-360)
    Motoron kívül minimális fogyasztó van, nyaranta néhány órát használjuk a hajót. Elbizonytalanodtam mert valaki 70 Ah start-stop rendszerű agm aksit ajánlott. Milyen akkumulátort javasol, autóba való start-stop agm vagy hagyományos munkaakkumulátort?

    Köszönettel,
    Cs.Zs.

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Zsolt!

      Az AGM akkumulátor sem rossz választás mert ugyan úgy ciklusálló mint a munka-akkumulátor. Előnye, hogy nem lötyög benne a sav, 100%-ig kifolyásbiztos, hátránya, hogy jóval drágább. Abban az esetben, ha csak csónakmotor meghajtására használná az akkumulátort, akkor a Banner Energy Bull szériából ajánlanám a 80Ah vagy a 100Ah változatokat. Ezek még mindig jóval kedvezőbb áron elérhetőek mint bármelyik 70Ah AGM akkumulátor. A Banner Energy Bull kupakjai gumírozott gyűrűvel vannak ellátva, tehát felborulás esetén sem folyik ki belőle a sav.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  11. Huber Csaba

    Kedves Tamás !

    Vitorlás hajóba keresek munkaakumulátort, ami gondozás mentes, hajós fogyasztókkal felszerelt, rádió, valamint egy termoelektromos hűtőagregát (Supercool gyártmányú).
    Töltenek Forex T1214B, 14A van beépítve.
    Kikötőben folyamatosan 230 V-ra van kötve.

    A motorhoz külön akksi van.

    Köszönettel
    H.Cs.

    Válasz
  12. Tóth János

    Kedves Tamás!

    Egy hosszabb (több tíz órás ) áramkimaradás áthidalására keresek megoldást. Ez idő alatt egy kondenzációs kazánt (140W) és egy fagyasztó szekrényt (kb. 150W)
    szeretnék üzemeltetni. A kiinduló áramforrás egy már meglévő 230V, 50Hz, 2500W-os aggregátor, amely AVR-el van ellátva. Erről a gyártója szerint nem ajánlatos mikroprocesszoros egységeket,
    hűtőket megtáplálni. Tervem szerint az energiaellátó láncolat a következőkből állna: aggregátor – 12v-os akkutöltő – 12V-os akkumulátor – tiszta szinuszos inverter 12V/230V 50Hz – az előbb
    említett fogyasztók. Az üzemeltetési idő mindkét fogyasztónál szakaszos. A kondenzációs kazán működési ideje hidegebb időkben kb. 15 perc és ezt követi kb. 30 perces készenléti állapot.
    A fagyasztó szekrény működési ideje kb. 10 perc, a készenléti állapot megitélésem szerint 1-1,5 óra (téli időszakra értendő, 16 C fokos környezeti hőmérséklet mellett). Legrosszabb esetet
    feltételezve a kettő együttes áramfelvétele, valamint az inverter általi áramigény kb. 1,4 A, ezt visszaszámolva az egyenáramú ellátásra kb. 26-27A terhelést jelentene. A terhelésmentes időszak
    alatt az állandóan üzemelő aggregátorról megtáplált akkumulátor töltő visszatöltené az akkuból elvett energiát.
    Kérdésem: jól gondolom-e az energiaellátó láncolat felépítését, és ha igen, akkor milyen típusú, kapacitású akkumulátort és hozzá milyen akku töltőt ajánl lehetőleg alacsonyabb költségek mellett?

    Üdvözlette,

    T. J.

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves János!

      Nagyon magas költségű beruházás ami a használaton kívül is pár éven belül tönkremegy.
      Az én véleményem, hogy erre a célra egy aggregátort szerezzen amihez mindig kéznél van a megfelelő mennyiségű üzemanyag.
      Amúgy ennek a kivitelezéséről kérdezzen egy kimondottan erre az iparágra szakosodott céget.
      Sajnálom, de nem fogok tudni segíteni.

      Üdvözlettel,
      Tamás

      Válasz
  13. Csábi Tamás

    Üdv! 24v elektromos csónakmotorhoz használt 2db 12v akkumlátor tölthető külön , külön 12v töltővel vagy 24v töltővel kell tölteni? 2db 110A 12v akkumlátorról lenne szó, tud ajánlani töltőt? Köszönöm

    Válasz

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Hasonló bejegyzések

Akkumulátor csepptöltő: Mire is jó?

Akkumulátor csepptöltő: Mire is jó?

Miért is kell nekünk az akkumulátor csepptöltés? Az őszi és téli hónapok beálltával sokan pihentetik hobbi járműveiket akár autót vagy motort. Ilyenkor hetekig, hónapokig nincs beindítva a jármű ezt elsősorban az akkumulátor sínyli meg. Minden járműnek legyen az autó...

Mitől különleges a start-stop autó akkumulátor?

Mitől különleges a start-stop autó akkumulátor?

Tudta, hogy a start-stop rendszerrel ellátott autók nem hagyományos akkumulátorral működnek? Extrém elvárások vannak velük szemben, hiszen az önindító gyakori működtetése rendkívül nagy energiát igényel. Éppen ezért, ha valami gond adódik vele, akkor sem tud úgy...

Minden, amit tudni kell a Start-Stop Akkumulátorról

Minden, amit tudni kell a Start-Stop Akkumulátorról

Elsősorban tisztázzuk, mi is az a start-stop akkumulátor és a start stop autó rendszer? Ez alatt azt a technológiát értjük, ami az autó motorját megállásnál leállítja, majd indulás előtt beindítja. Az autógyártók a Start-Stop rendszert nem azért találták ki, hogy...