Autó akkumulátorok gyakorlati tudnivalói

109 hozzászólás

Írta: Fikó Tamás

2018.09.18.
Auto Akkumulátorok Blogja

Ebben a cikkünkben az autó akkumulátorok gyakorlati tudnivalóival foglalkozunk. Az ember nem vásárol akkumulátort minden héten az autójába, azonban amikor szükség van rá, nem árt tisztában lennünk néhány általános tudnivalóval. A hasznos információk mellett gyakran felmerülő kérdésekre és előforduló problémákra keressük a válaszokat az alábbi cikkben.

 

Autó Akkumulátor

A leggyakoribb a 12V akkumulátor, a 30 évnél idősebb, régi autók esetében fordul elő, hogy a 6 voltos rendszerhez 6V akkumulátor szükséges.

Elterjedt a zselés akkumulátor megnevezés, pedig ezek a telepek valójában csak zártrendszerűek, úgynevezett gondozásmentes akkumulátor, mely „zselét” nem tartalmaz.

A „zselés akkumulátorhoz” közelebb áll az AGM akkumulátor, mely kötött savas, az elektrolit nem lötyög benne, de még evvel a gyártással készülő akkumulátor sem tartalmaz valójában „zselét”.

Egy ólom savas áramtároló helyes megnevezése savas akkumulátor.

Hazánkban leginkább elterjedt népautó a Suzuki, melynél állandó fejtörést okoz, milyen akkumulátor kell bele. Megnevezései: japán, keskeny, vékony sarus, jobb, vagy bal pozitívos. A Suzuki Swift akkumulátor: a kétezres évektől gyártott Suzuki autókba már a normál, úgymond európai akkumulátor került. Az ezt megelőzően gyártott változatokban fellelhető a már említett japán, keskeny, vékonysarus Suzuki akkumulátor.

Suzuki Akkumulator

 

A legjobb autó akkumulátor fogalmát nehéz behatárolni, valójában az ár tükrözi a minőséget is. Három kategóriába sorolnám őket: alsó, közép és felső.

– Az alsó kategória az olcsó akkumulátor, melynél az ár vonzó, de nagy elvárást ne támasszunk vele szemben sem élettartamban, sem minőségben.

– A közép kategória kimondottan jó választás, neves gyártóknak a márkajelzés nélküli gyártmányuk, melyek általában hozzák a felső kategória minőségét. Ár/érték arányban ez a legjobb választás.

– A felső kategória nem igényel különösebb bemutatást, igaz az akkumulátor árak tartalmazzák a márkanév megfizetését is.

 

Autó akkumulátor árak

Akciós Akkumulátor árak

Az akciós akkumulátor vagy az akkumulátor olcsón kifejezés csalogató lehet, de nem minden esetben éri meg az árát. Ha például az adott termék azért „akciós”, mert a kereskedőnek el nem adott, régi készlete van, akkor nagy eséllyel öreg akkumulátort vásárlunk, ami a gyorsabb elhasználódáshoz vezet.

A motorkerékpár akkumulátor esetében más a helyzet, mivel nagyrészük a vásárlás után kerül üzembehelyezésre, szakkifejezéssel élve felsavazásra. Sav nélkül az akkumulátor hosszú ideig, akár évekig tárolható minőségromlás nélkül.

A munka akkumulátor ár jellemzően magasabb az autó indító akkumulátornál, mivel a ciklusállósághoz, az állandó lemerítéshez/feltöltéshez több nyersanyagot kell felhasználni a gyártás során. Vonzó lehet, ha találunk használt munka akkumulátor eladó hirdetést, de ezzel legyünk óvatosak! Nem biztos, hogy jó vétel még akkor sem, ha esetleg garanciális. Folyamatos alkalmazás mellett egy év alatt teljesen elhasználódott lehet egy meghajtó akkumulátor, ha pedig nem használták és lemerült állapotban tárolták, akkor szintén nagy eséllyel használhatatlan. Ezekre a hibákra a gyártó nem vállal garanciát.

 

Akkumulátor csere

Bizonyára sokan megpróbáltak otthon akkumulátort cserélni. Az akkumulátor kiszerelés lehet teljesen egyszerű és könnyű, de lehet nehéz is, sőt vannak olyan autó típusok, hogy még a szervízben is legalább egy órát vesz igénybe. Ilyen például a 2007-től gyártott Ford bármelyik típusa, de hasonlóan nehéz és körülményes a Citroen és Peugeot típusai. Az ilyen helyzeteknél lehet igénybe venni az akkusegély szolgáltatást, vagy ha indulásra bírjuk autónkat akkor el lehet vele gurulni a legközelebbi Lesti Akku szaküzletbe.

 

Miért érdemes szakszervizhez fordulni?

  • Elsősorban megbizonyosodhatunk, hogy valóban az akkumulátorral van probléma. Az akkumulátor teszt során kapunk egy állapotfelmérést.
  • Lehet, hogy a csere helyett az akkumulátor töltése után még hosszú ideig használható a lemerült telep és ezzel meghosszabbítható az akkumulátor élettartam.
  • Ha mégis cserére érett, számos eladó akkumulátor közül választhatunk.
  • Szakszerű akkumulátor beszerelés anélkül, hogy kárt tennénk az autónkban.
  • Tévhit, hogy az akkumulátor javítás vagy akkumulátor felújítás létezik; ugyanis a napjainkban gyártott zártrendszerű, gondozásmentes, köznyelven zselés akkumulátor elhasználódás utáni újraélesztése nem lehetséges. Az elhasználódás jele a jelentős szulfátosodásból eredő kapacitásveszteség, vagy cellazárlat esetleg belső szakadás.

A szakszervízben vásárolt autó akkumulátorok további előnyeiről olvassa el a „Hol vegyek akkumulátort?” cikkünket!

 

Akkumulátor típusok

Az alábbiakban felsorolok néhány, hazánkban forgalmazott jól ismert akkumulátor márkát és megosztok néhány, a hosszú évek során szerzett tapasztalatot.

  • Banner akkumulátor vélemény

Osztrák gyártmány, a linzi gyár közel 4 millió darabot készít évente. Három névvel hozza forgalomba termékeit melyeknek minősége, megbízhatósága közel egyforma. Banner Starting Bull, Banner Power Bull, és Power Bull Professional. A felsőkategóriát célozzák meg, élettartamuk  nagyjából 5-6 évre tehető.

12v Auto Akkumulator

  • Varta akkumulátor és Bosch akkumulátor vélemény

Európán belül több országban a Johnson Controls cég gyártja őket, mely névhez több akkumulátor márka is köthető, mint például: Perion akkumulátor, ABS akkumulátor, Kraftmann akkumulátor. A mai elvárásoknak és követelményeknek megfelelően rendkívül megbízható és jó minőségű akkumulátorokat készít. Magyarországra a cseh vagy német gyárakból érkeznek a telepek. Zászlóshajó márkája három kategóriában kerül forgalomba: Varta Black Dynamic, Varta Blue Dynamic, és Varta Silver Dynamic. Ugyanezen három kategóriában léteznek a Bosch típusai: Bosch S3, Bosch S4, Bosch S5. A fekete Varta vagy Bosch egy elfogadható minőséget képvisel, átlag élettartamuk 4 évre tehető, a kék sorozat viszont a 6 éves átlagélettartalommal abszolút a felső kategóriába sorolható. Az ezüst jelölésű viszont jobbára a kettő között helyezkedik el: átlagosan 5 év a várható élettartama, ami a magas ára miatt nem éppen az ajánlott kategória.

Agm Akkumulator

  • Exide akkumulátor vélemény

Az amerikai márkát kontinensünkön Lengyelországban és Olaszországban gyártják. Szintén három névvel érkezik: Exide Classic, Exide Excell, és Exide Premium. Rendkívül jó marketinges háttérrel a márkanév egy igazi nagyágyúvá nőtte ki magát. Az abszolút szubjektív véleményemmel senkit sem akarok befolyásolni, de a jelentősen magas garanciális időn belüli meghibásodás és a 3 év körüli élettartam a vételi árához képest messze nem az ajánlott kategóriába sorolandó.

  • Electric Power akkumulátor vélemény

100%-ig magyar tulajdonban lévő jászberényi akkumulátorgyár terméke. A nagyon kedvező ára láthatóan nem a felsőkategóriát célozza, de az átlagosan 3 éves élettartam mellett abszolút a jó ár/érték arány kategóriába sorolom. Számos márkanévvel kerülnek még forgalomba, például: Tesco akkumulátor, Auchan akkumulátor, és sok kereskedő fantázianevei is fémjelzik. A termék valamennyi akkumulátor bolt polcain és akkumulátor webshop oldalain megtalálható.

  • Rocket akkumulátor vélemény

Amerikai márka, mely a Chevrolett autógyárral együtt Dél-Koreába költözött és onnan importálja termékeit Európába. Gyakorlatilag a Chevrolett autók gyári akkumulátora, mely egy jó referencia, ezért a speciális méretű japán és ázsiai autókba való akkumulátorok közül egy igazán megbízható vételnek tűnik. Ára közepes és az 5 éves átlag élettartama okán abszolút megfelel az elvárásoknak.

  • Yuasa akkumulátor vélemény

Leginkább a motorosok körében elterjedt, felsőkategóriát képviselő márka. A futó típusokat Taiwanban a speciális méreteket Japánban és az Egyesült Államokban gyártják. Magas ára ellenére abszolút ajánlott kategória mivel a magyar piacon az egyik legmegbízhatóbb motor akkumulátor vagy robogó akkumulátor mint élettartam, mint teljesítmény tekintetében.

  • Optima akkumulátor vélemény

Technikailag és formavilágban is teljesen rendhagyó amerikai márka, mely Mexikóban készül. Spirálcellájának köszönhetően rendkívül magas teljesítménnyel bír és élettartama is meglehetősen hosszú, akár 8 év is lehet. Magas ára miatt viszont csak extrém felhasználás mellett ajánlott.

 

Legtöbbet keresett akkumulátor kapacitás

  • 45Ah akkumulátor: benzines, maximum 1400cm3 teljesítményű autókhoz ajánljuk.
  • 55Ah akkumulátor: benzines, maximum 1600cm3 teljesítményű autókhoz ajánljuk.
  • 60Ah akkumulátor: benzines, maximum 1800cm3 teljesítményű, vagy dízel maximum 1500cm3 teljesítményű autókhoz ajánljuk.
  • 70Ah akkumulátor: benzines, maximum 2000cm3 teljesítményű, vagy dízel maximum 1700cm3 teljesítményű autókhoz ajánljuk.
  • 72Ah akkumulátor: benzines, maximum 2200cm3 teljesítményű, vagy dízel maximum 1900cm3 teljesítményű autókhoz ajánljuk.
  • 74Ah akkumulátor: benzines, maximum 2500cm3 teljesítményű, vagy dízel maximum 2000cm3 teljesítményű autókhoz ajánljuk.
  • 80Ah akkumulátor: benzines, maximum 2800cm3 teljesítményű, vagy dízel maximum 2200cm3 teljesítményű autókhoz ajánljuk.
  • 100Ah akkumulátor: benzines, maximum 4000cm3 teljesítményű, vagy dízel maximum 2500cm3 teljesítményű autókhoz ajánljuk.

 

 

 

Felkészülés a télre, avagy az autó akkumulátorok töltése

Érdemes még a hideg időszak beköszönte előtt felkészíteni az autót a télre, ezért minden háztartásban elkel egy aksi töltő, de nem mindegy, hogy milyen. A piacon kapható akkumulátor töltő árak széles palettája bizonytalanságot kelthet. Egy biztos, a meglehetősen olcsó készülékek szinte biztosan nem képesek feltölteni egy lemerült akkumulátort. Vásárlás előtt érdemes szakember véleményét kérni, hogy a megvásárolt termék ne legyen ablakon kidobott pénz. A kereskedelmi forgalomban kapható töltők mindegyike automata akkumulátor töltő. Ár/érték arányban a svéd CTEK töltő és a magyar Forex akku töltő bizonyul a legjobb választásnak. A készülékek motor akkumulátor töltő funkcióval vannak ellátva, és az AGM úgynevezett zselés akkumulátor töltése is megoldható velük. Az akkumulátor gyorstöltő opcióval pedig 20 perc alatt indítóképes akkumulátort tudunk vele elérni. Néhány tipp az akkumulátor töltéssel kapcsolatban:

  • Érdemes minden ősszel feltölteni az akkumulátort.
  • A töltéshez nem szükséges kiszerelni az akkut az autóból.
  • A töltés ideje alatt gondozásmentes akkumulátor esetén nem kell kicsavarni, leszedni az akku tetején lévő kupakokat.
  • Gondozásmentes akkumulátor esetén nem szükséges a folyadékszintet ellenőrizni, nem kell desztilláltvízzel pótolni.
  • Szezonálisan használt akkumulátort (motor vagy munka akku) mindenképpen feltöltött állapotban kell tárolni.
  • A töltési idő végét a töltő jelzi, ez lehet akár 10 óra is. A töltési időt nem szabad megszakítani.
  • Az akkumulátort jól szellőző helyen töltsük.
  • Ne töltsünk akkumulátort fagypont alatti hőmérsékleten.

 

Az autó akkumulátorok mellett a téli hasznos tartozékokról ebben a cikkünkben olvashat bővebben.

109 hozzászólás

  1. Andriszál János

    Lemerült akkumulátort, ha nem szereljük ki, úgy töltsük, hogy a pozitív sarura tegyük a piros csatlakozót, a negatív csatlakozót viszont ne a sarura, hanem a testre, tehát a motoron valamilyen csavarra! Igy nem robban fel a lemerült aksi!!!!

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves János!
      Az akkumulátort valóban nem kell kiszerelni az autóból ha tölteni akarjuk. A felrobbanás esélye nagyon kicsi, ha szakszerűen végezzük a folyamatot az akkumulátor nem tud felrobbani.
      – Ha a töltőt az akkumulátor pólusaira csíptetjük, akkor az akkumulátor közvetlenül kapja az áramot a töltés hatásfoka jobb lesz. Ha odafigyelünk arra, hogy a töltőt csak akkor helyezzük áram alá, ha a csipeszek már az akkumulátoron vannak, illetve a levétel előtt a töltőt áramtalanítjuk, akkor nem fog szikrázni, tehát az akkumulátor nem tud felrobbanni.
      – Ha az akkumulátort úgy töltjük, hogy a negatív kábelt testre (csavarra) helyezzük, akkor az esetleg véletlenül keletkező szikrától az akkumulátor nem fog felrobbanni, viszont a töltés hatásfoka nem lesz a legjobb.
      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
      • Andriszál János

        Köszönöm Tamás a felvilágosítást, de nekem robbant fel aksi úgy, hogy biztosan nem szikrázott, mert nem nyúltam hozzá, nyugalomban magában volt.Mióta a fentiek szerint töltöm, úgy 30 éve, nem volt semmi bajom vele. Én csak a tapasztalatomat akartam megosztani, hogy más ne járjon így. Ha kicsit hosszabb ideig töltöm, akkor ugyanott vagyok és nem kockáztatok.
        Üdv: Andriszál János

        Válasz
        • Tamás

          Jonapot érdeklödnék ha nekem van egy 1.5 régebbi diesel opel corsám 60 a akku van benne!tehetek bele 72 eset?mert az van jelenleg kéznél

          Válasz
          • Fikó Tamás

            Kedves Tamás!
            Igen, beleteheti, ha elfér benne.
            Üdv, Tamás

      • C.J.

        Attól robbant fel-durrant szét, hogy nem tudott a fejlődő gáz távozni.
        Vagy túl erős volt a toltőàram, vagy régebbi, nem szabályozott a töltő.

        A mai ELEKTRONIKAVAL szabályozott toltőkkel ez nem fordulhat elő (elvileg)

        Ha a testre teszed, és gazosodas van, nem tud kiszellozni, mert zárt az akku, akkor ig is szet fog durranni….

        Válasz
        • Fikó Tamás

          A gáz mindenképpen távozik az akkumulátor oldalain található szellőzőnyílásokon. Ha esetleg ez a szellőzőnyílás szeleppel ellátott, akkor csak túlnyomás esetén nyit. Akkumulátor belső szikra miatt tud felrobbanni, ami két esetben fordulhat elő:
          – A savszint alacsony, a cellák tetejét már nem lepi el folyadék, ott ha a két lemez közt szikra keletkezik az akkumulátor robbanhat.
          – Ha az akkumulátor szakadt, (cellák közti összekötöhíd elreped) a repedésnél szikra keletkezhet ami szintén robbanáshoz vezethet.
          Külső szikra is robbanást tud előidézni, ha például a töltőt bekapcsolt állapotban helyezzük a sarukra és ott szikra keletkezik.
          Természetesen ez nem minden esetben fordul elő, hozzá kell tennem, mi napi 6-7db akkumulátort töltünk és lekopogom, még egy sem robbant fel az elmúlt 5 évben.

          Válasz
          • Molnár Lajos

            5 hónapja vásárolt akkumlátorban csak 11V feszültség van?

          • Fikó Tamás

            Lemerült, fel kell tölteni. Valószínűleg sokat állt az autó és nyugalmi állapotban valamelyik áramkör folyamatosan meríti az akkumulátort. Ezt a hibát egy autóvillamossági szerelővel meg kell nézetni és ha lehetőség van rá javítani, máskülönben az akkumulátor mindig le fog merülni. A másik lehetséges ok, hogy valamilyen fogyasztó bekapcsolva maradt az autón.
            Amit írtam csak feltételezés, több oka is lehet, de sajnos ezek a legtöbb esetben jelentkező problémák. Pontos diagnózist csak átvizsgálás után lehet mondani.

        • Ő.F.

          Üdv! Az lenne a kérdésem milyen teljesítményű akkumulátort ajánl Golf 3 1994 1.6 Benzin 75LE-höz, illetve érdemes-e nagyobb teljesítményűt beletenni az ajánlottnál? Nem fordulhat elő olyan hogy túl nagy teljesítményű akkumulátort a generátor nem tudja megfelelően tölteni, szinten tartani? Válaszát előre is köszönöm! Üdv. Feri

          Válasz
          • Fikó Tamás

            Kedves Ferenc!

            1,6 köbcentis benzines motorhoz az előírás 55-56Ah, ha erősebbet szeretne beleszerelni az problémát nem okoz, a generátor fogja tudni tölteni, ajánlott a 60-62Ah, de elfér benne a 70-74Ah akkumulátor is, bár ezt már egy kicsit túlzásnak tartom egy 1,6 benzines motorhoz.

            Üdvözlettel,
            Tamás

        • Urvölgyi Béla

          Tiszteletem.60Ah-640inditó Efb akku Exide volt. Ujra cserélném 6év után,akku bolt Exid mai minőségét Nem ajánlja.helyette Kraflann,vagy Rocket. Melyiket ajánlaná .? és ha beférne van értelme nagyobbat 70ah-760
          iáramút. 3 hengeres NissanNote fékenergia visszanyerös( gyárilag Efb vel szerelve) Kőszőnőm Béla

          Válasz
          • Fikó Tamás

            Nincs semmi baj az Exide akkumulátorokkal, de az valóban nem jellemző, hogy 6 évig üzemeljen. A Kraftmann márka a Varta terméke. A Rocket akkumulátor Dél-Koreai ettől azért van jobb is. Ha megbízható EFB akkumulátort keres akkor a Varta és a Banner termékei közül válasszon. Az Exide sem rossz, de minőségileg az utóbbiak alatt van.
            Üdv, Tamás

  2. Mihály Sándor

    Üdv!
    Azt kérdezném, hogy érdemes-e tartaléknak vásárolni új akkumulátort?
    Tehát, csak a régi meghibásodása esetén lenne kicserélve.
    Köszönettel: M.S.

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Sándor!
      Nem ajánlott tartaléknak akkumulátort vásárolni, ugyanis minél tovább tárolja, annál kevesebb lesz a hasznos élettartam, nem beszélve, hogy a garanciális idő is csökken. Ha úgy gondolja, hogy a régi akkumulátorral már nem biztonságos az indítás érdemes lecserélni, így a következő kb. 3-5 évre nagy valószínűséggel nem lesz problémája az akkumulátorral.
      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  3. Zoli

    Üdvözlet.Toyota 2.0Diesel melyik akku az optimális?Kicsit se de nagyot se,melyik az arany középút?

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Az attól függ milyen Toyota illetve melyik országba készült. A Japán változatokban jellemzően a 100Ah „japán” szabványt építik, de akad olyan típus is, melybe 2db 70Ah akkut szereltek. Ha Európai összeszerelésű, akkor az „európai” akkumulátor szabvány került bele, ott vagy a 70-77Ah 28cm hosszú kategóriát, vagy a 80-85Ah 31cm hosszú akkumulátort építették bele. Az optimális mindig a gyárival megegyező méretű és teljesítményű akkumulátor.

      Válasz
  4. Zoli

    Verso 2009.2.0D,93kw 126LE,Állitólag Törökországi összeszerelés europai piacra.

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Az alábbi akkumulátort tudom ajánlani bele.

      Tapasztalat alapján ár/érték, teljesítmény és minőség szempontjából is a legjobb választás.

      Válasz
  5. Elek Csaba

    Üdvözletem!

    Érdeklődni szeretnék, hogy a meglévő akkumulátorom helyett milyet tudna javasolni?

    Autóm: Kia ceed sw. (ED) 1,4 (77 KW / 105 PS) 2012 évjárat
    Jelenlegi akkumulátorom: MF 36 – 21GL mérete: 202x168x200
    (Ha jól tudom ez egy 45 Ah alap akkumulátor, mely helyett olyan erősebbet szeretnék venni, amivel kiválthatom a jelenlegit, úgy hogy a hővédő burkolatot is tudjam használni.)

    Üdvözlettel:
    Elek Csaba

    Válasz
  6. Bálinth Kristóf

    Kedves Tamás!
    Magyarországon újonnan forgalomba helyezett és azóta is itt futó 2005 Ford Maverick 3.0 V6 autóba mit ajánlana?

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Kristóf!

      Csak az autó szemrevételezése után tudok pontos ajánlatot adni.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  7. Császi Zoltán

    Kedves Tamás!
    Régebben azt tanították velünk, hogy az akku töltését csak levett sarukkal (kiszerelt akkumulátoron) végezzünk. Magyarázata az akku töltő működésmódjából következik, mivel bizonyos tűimpulzusokat küld az akkuba, s az károsíthatja az elektronikát. (CPU és más egyéb feszültségre érzékeny egységek).
    A transzformátoros töltőre ez ugyan nem annyira jellemző (működésmódjából kifolyólag), de nem minden autó tulajdonos ismeri a készülékének működés módját.
    Fenti javaslatokban Ön ajánlotta, hogy nem szükséges az akku leválasztása töltés esetén.
    Kérdésem: Mennyiben változott fent említett működésmód, elektronika biztonsága?
    Válaszát előre is köszönöm!
    (Mindíg tanul az ember!)

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Zoltán!
      Az autóban lévő elektromos berendezések túl vannak biztosítva attól függetlenül, hogy 12V-os rendszerről beszélünk, 16 Voltos töltési feszültséget is elbír károsodás nélkül. Elég sok olyan autóval találkozok amiben tönkremegy a feszültségszabályzó, ebben az esetben a generátor 16-17 Volt állandó feszültséggel küldi az áramot mind az autó elektromos berendezéseibe, illetve az akkumulátorba is. Ezt a hibát az autóvezető általában nem veszi észre, már csak akkor, amikor a túltöltés miatt az akkumulátor teljesen tönkre nem megy. (Ez több hét is lehet.) Még nem találkoztam olyan autóval ahol ez a magas feszültség kárt tett volna az autó pl.: computerében. Tehát a transzformátoros töltők jellemzően magas töltési feszültsége nem árt az autó elektromos berendezéseinek.
      A processzor vezérelt töltőkből jelenleg rengeteg féle gyártmány és típus kapható, a jelentős részét én sem ismerem. Viszont jellemzőjük, hogy a töltési feszültségük le van szabályozva ~14,8 Voltra amely csak minimálisan több mint amit a generátor normál körülmények között tölt. A „drágább” illetve minőségibb töltők közül elérhető opció az Ön által is említett tűimpulzus töltés köznyelven szulfátlanítás. A töltő ebben a fázisban 16 Voltos impulzusokat ad az akkumulátornak és vele egyben az autó elektromos rendszerének is. Valóban van igazságalapja annak amit ír, de pályafutásom alatt még nem találkoztam olyan panasszal, hogy ez a fajta töltés bármilyen kárt okozott volna az autóban. Rengetegen vagyunk akik otthon töltik az akkumulátort, van aki kiszereli, van aki az autóban hagyja azt a töltés alatt. Egy biztos: ezek a töltőberendezések amik kereskedelmi forgalomba kaphatók annyira túl vannak biztosítva védelemmel, hogy nem hogy az autóba nem képesek kárt tenni, sok esetben még az akkumulátor töltésére sem alkalmasak teljes mértékben. Sajnos. Rengeteg autót gyártanak amiben olyannyira el van dugva az akkumulátor, hogy képtelenség hozzáféri. Ebben az esetben a gyártó a motortérben biztosít úgymond „bikázási” pontot ahonnan az akkumulátort is tölteni lehet. Nyilván szerencsésebb, ha az akkumulátort töltés alatt kiszereljük, vagy legalább lekötjük róla a sarukat, de a fent említett autótípusokba nyugodtan lehet tölteni az akkumulátort beszerelt állapotában is. Amint találkozok olyan autóval amiben ez a fajta tűimpulzusos töltés kárt tesz, abban a pillanatban módosítom a bejegyzésemet. Hozzáteszem én is sokszor töltöm a saját akkumulátoromat, mivel ritkán használom az autóm, kb. hetente egyszer. A tűimpulzusos szulfátlanításáról híres CTEK töltővel töltöm és bevallom és sem kötöm ki az akkumulátort az autóból. Eddig nem tapasztaltam rendellenességet.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  8. Károly Fehér

    Kedves Tamás!

    Az akkutöltőm haldoklik. 2017-ben gyártott Suzuki Vitarám -1600cm3, benzines- van melyet hosszú távra vásároltam. Az akkumulátorom eredeti- EXIDE Stop&Start 12V 60Ah 540A(EN)-Jelenleg nincs probléma azonban vásárolni szeretnék akkutöltőt . Az árúkeresőn jelenleg TOP 2 helyen értékelt EINHELCELLE-BC 4M töltőt néztem ki. Szeretném a véleményét kérni hogy ezt a tipust célszerú e megvennem?

    Második kérdésem,hogy a fent említett akkumulátort szabad e gépkocsiban tölteni a saruk levétele nélkül?

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Károly!

      Sajnos az EINHEL CELLE BC 4M töltővel nincs tapasztalatom nem forgalmazzuk, még nem teszteltük, ezért nem tudok pontos véleményt írni. Rákerestem a termékre és a képek alapján úgy látom, hogy a benne lévő kijelzőt több hasonló kaliberű töltőgyártó is használja, ennek alapján ez igencsak az alsó kategóriát képviseli, de ez nem azt jelenti, hogy nem jó, vagy nem felel meg az elvárásnak. Tapasztalat alapján írom, hogy a hasonló kisebb teljesítményű töltők hátránya: a valóban lemerült akkumulátort nem képesek teljes mértékben 100%-os töltési állapotra tölteni, viszont a szinten tartásra, vagy amire Ön is szeretné használni utántöltésre, tökéletes választás lehet.
      Hogy töltheti e az akkumulátort beszerelt állapotban, erről megoszlanak a vélemények, pont az előző hozzászólásban volt téma, véleményem szerint igen, de ha van lehetősége lekötheti a sarukat az akkumulátorról. Ha attól fél, hogy az áramtalanítás végett elfelejti az autó a beállításokat és nincs kedve ezekkel újra bajlódni, akkor hagyja bekötve töltés alatt is. Én is így teszek, és nem történt még probléma.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  9. Károly Fehér

    Kedves Tamás!
    Köszönöm a számomra hasznos, gyors válaszát!
    Fehér Károly

    Válasz
  10. Cserjési Dániel

    Kedves Tamás!

    92-es Opel Astra F kocsimhoz szeretnék hordozható indítást segítő akkumulátort. Milyen típust javasol?

    Köszönettel, Cserjési Dániel

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Dániel!

      Sajnos nincs tapasztalatom a hordozható indítás rásegítők terén. A megbízható indításhoz arra kell odafigyelni, hogy a készüléknek legalább akkora legyen az indítási rásegítés erőssége (Amper), mint amennyi az akkumulátoron feltüntetett „A EN” érték.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
      • Kecse Nagy Szabolcs

        Kedves Tamás,

        Érdeklôdni szeretnék hogy milyen akkumulátort ajánl Honda Civic-be (2010-es évj. 2 ezres benzines motor) ami „bírja” a ritka használatot.
        Persze tisztában vagyok vele hogy alapvetôen az akkumulátorok nem erre vannak kitalálva de pl. az Optima is egy olyan aksi aminek nagyon minimális a feszültségesése nyugalmi helyzetben.
        Az autóban jelenleg egy 1 éves Rocket aksi van és 1-2 hét állás után már alig teker pedig garázsban van tartva és a gyárin kívül semmi utólagos fogyasztó nincs benne.
        Az Exide premium vagy a Banner esetleg jó választás lehet? Vagy inkább a Yuasa? (a Yuasa-k régen jók voltak, gyári beszállítója is volt a Honda-nak, de azt hallani több felhasználótól hogy az utóbbi idôben nem az igazi)
        Illetve még azt megtudná mondani hogy mi a különbség a 3 és az 5 ezres széria között? (Fekete és szürke színû)

        Fontos hogy az indítóáram 400A környékén legyen.

        Válaszát elôre is köszônöm!

        Üdvözlettel Szabolcs

        Válasz
        • Fikó Tamás

          Kedves Szabolcs!

          Ha az autó ritkán van használva előbb vagy utóbb az akkumulátor lemerül benne. 3 lehetőség van: az állóhelyzetben lévő áramfogyasztást minimálisra csökkenteni egy hozzáértő autóvillamossági szerelő segítségével, vagy az akkumulátort minimum fél évente feltölteni egy megfelelő akkumulátortöltővel, vagy amikor nem használja az autót leszedni a negatív sarut, hogy az akkumulátor ne legyen bekötve az autó elektromos hálózatába. A ritka használat mellett minimális különbséggel minden akkumulátor le fog merülni az autóban, minél nagyobb kapacitású az akkumulátor, annál később. Ajánlani tudok olyan akkumulátort aminek arányaiban nagy a teljesítménye 55Ah, de sajnos nem biztos, hogy ez a megoldás.
          https://lestiakku.hu/webaruhaz/auto-akkumulator-start-stop/banner-running-bull-auto-akkumulator-efb-12v-55ah-460a-japan-jobb-55515/
          Az Optima akkumulátor is abszolút ajánlott, de a magas ára miatt nem javasolnám a kísérletezést.
          A Yuasa akkumulátorokat nem ismerem, nem forgalmazzuk, mivel a kereskedelmi forgalomba kapható darabok, nem az eredeti Yuasa gyárból érkeznek, valószínűleg a minőségük sem a gyárival megegyező.
          Elöszőr javasolnám a meglévő Rocket akkumulátor feltöltését és ha utána is probléma van vele, csak akkor gondolkodjon a cserébe.

          Üdvözlettel,
          Fikó Tamás

          Válasz
  11. Takó József

    Kedves Tamás !
    Van egy 2015 idtec hondám amelyikben nemrég a Nagykörösi üzletükből aksit cseréltünk mert a start/stop rendszert letiltotta, azota minden ujra tökéletes.A kérdésem az lenne, hogy a levett aksit (gyári Honda Varta 70Ah 620A) lehet- e tölteni klaszikus töltővel és esetleg használhato-e szükség esetén egy ritkán használt Kia 2500 tdci kisteherautó inditásához ?
    Válaszát előre is köszönöm !
    Üdvözlettel József

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves József!
      Igen lehet tölteni klasszikus töltővel, és ha az akkumulátor töltés után megfelelő kondícióban van, akkor be lehet vele indítani egy dízel motort.
      Üdvözlettel,
      Tamás

      Válasz
  12. Tóth Balázs

    Kedves Tamás!
    Ford Focus 1.6TD (2011-től gyártott) autómban szeretnék akkut cserélni. Most Exide 71Ah-s van benne. De a fentiek alapján az kevésbé ajánlott, ezért Banner, kék Varta, vagy Bosch S4 ajánlott (72Ah-sak). Ha jól gondolom. Viszont nem minden típusnál vállalják a beszerelést. Kérdés, hogy az én Focusom szerelést tekintve melyik kategóriába sorolható? Illetve a beszerelés tartalmazza a kiszerelést is, vagy azt nekem kell megtennem?

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Balázs!
      A felsorolt akkumulátorok bármelyike tökéletesen megfelel a Ford Focusba.
      A beszerelést és kiszerelést vállaljuk, költsége 3.000 Ft. Telefonon előzetese egyeztetés szükséges az időpontról.
      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  13. Benkő Gábor

    Kedves Tamás!
    Skoda Fabia II.1.2 2007-es novemberi gyártású autóm van. Meglepődve vettem észre,hogy a polarítás B+
    Kérdésem, hogy ebben az esetben megfordítva bele tehetek egy J+ akkumulátort megfordítva?
    Üdvözlettel: Gábor

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Gábor!
      Igen bele rakható a jobb pozitívos akkumulátor, most is az van benne. Ahogy írja megfordítva van beszerelve.
      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  14. Rein Béla

    Az eredeti gyári akkumulátor/ Ford Fiesta TDCI/ 60 Ah 590 A de olyant kaptam, hogy 60Ah és 54 A. ezjeéent esetleg problémát. ? köszönettel Béla

    Válasz
  15. Rein Béla

    illetve nem jól írtam 60Ah 540 A

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Nem jelent problémát, használja nyugodtan.

      Válasz
  16. Szabolcsi János

    Kedves Tamás!
    Kérdezném, hogy otthoni körülmények között vizsgálhatjuk-e valamilyen módon az akksinkat arra vonatkozóan, hogy megbízhatunk-e még benne, ha mondjuk 4-5 éves. Gondolok itt arra, hogy mondjuk: megmérjük, indításkor hogy mennyire ejti vissza a feszültséget.
    Tudunk-e ebből vagy bármi más módszerből megbízható következtetést levonni, vagy rettegéssel kell lemennünk reggelente a garázsba, ha már négy éves elmúlt az akksink?
    Régen ez nem volt probléma, mert a cserére érett akkumulátorok „nyöszörögve” bár, de indítottak még néhány napot, mielőtt végleg kiadták a lelküket, így az embernek volt némi ideje elmenni cserére az akkumulátoroshoz.
    A maiak viszont minden „előjel” nélkül hamvadnak el úgy, hogy tegnap este még semmi jele nem volt. …És rendszerint a legrosszabbkor: amikor az ember rohanna az orvoshoz a gyerekkel, időpontra menne egy fontos tárgyalásra, vagy állásinterjúra.
    Köszönettel: Szabolcsi János
    Köszönettel: Szabolcsi János

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves János!

      Otthoni körülmények között sajnos nem lehet megállapítani az akkumulátor hátralévő élettartamát, sőt, szakszerű bevizsgálás után is maximum csak tippelni lehet rá. Amíg egy akkumulátor indítóképes, addig jó eredményeket mérünk, esetleg a töltöttségét lehet figyelni, hogy nyugalmi állapotban ne essen a feszültség 12,4 Volt alá.
      Az akkumulátor kétféleképpen képes tönkre menni:
      1.: Amit Ön is írt, „nyöszörögve” indít, ilyenkor az elöregedésből eredő kapacitásgyengeség jelét tapasztalja.
      2.: Az akkumulátor zárlatos lesz, ilyenkor minden előjel nélkül egyik pillanatról a másikra nem képes a motort indítani.
      Mind a két jelenség régen is, és most is jellemző volt, csak a szerencsén múlt, hogy eddig nem tapasztalta a zárlatból eredő „hirtelen halált”.
      Az akkumulátorok átlag élettartamát lehet alapul venni, mely az alsó kategóriák esetén 3 év, közép kategóriák esetén 4 év, felső kategóriák esetén 5-6 év is lehet. Ezek az adatok a valóságban eltérhetnek.
      Ezért szoktam javasolni azt, hogy ha egy akkumulátor eléri az ötödik életévét érdemes cserélni, vagy használja addig míg indítóképes, viszont lehet, hogy a legrosszabbkor fogja cserben hagyni.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  17. Bányai Tibor

    Üdvözlöm!
    2013-as évjáratú Ford Mondeo-ba milyen típusú akkumulátort javasol? +10 C fok alatt 8-10 órás állást követően döcögősen indul az autó, illetve évszaktól függetlenül állóhelyzetben fél perc rádióhallgatás után jelez az autó, hogy alacsony az akku töltöttség. Tavasszal bemérték a meglévő 5 éves eredeti Ford akkumulátort és kivéve a helyéről jó értékeket mutatott. Akkor azt mondta a szerelő, hogy tud adni helyette Banner akksit, de mivel rövid távon használom az autót az is 1-2 hónap múlva ugyan ilyen problémás lesz.
    C-TEK töltővel, kiszerelés nélkül töltöttem amikor szükségét láttam, de a töltések után meg az elektronika nem működött egy ideig megfelelően. (a kormányon lévő médialejátszó gombok nem vagy összevissza működtek, tempomat bekapcsoló gomb nem működik, 2 elektromos ablak nem működött megfelelően). Azt a tanácsot is kaptam már, hogy mégis az akkumulátort kiszerelve érdemesebb tölteni, mert ha az egyik töltőkábelt közvetlen az akkumulátorra helyezem a másikat pedig csak a kimenetre akkor az okozhat ilyesfajta zavart.

    Tehát egyenlőre hagytam, de most már így is úgy is cserélném, kipróbálom új akkumulátorral. Tehát milyen paraméterekkel javasol új közép és esetleg felső kategóriás akkumulátort a fent leírtak tükrében?

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Tibor!

      Javaslom az akkumulátor cseréjét. 5 éves akkumulátorral már nem lehet a közelgő hideg téli időnek biztonságosan nekivágni. A Ford a Varta által gyártott akkumulátorokat szereli be, ezáltal én elsősorban ezeket javaslom, de az Osztrák Banner akkumulátorral is megfelelően üzemelne. Egy kiadós 24 órás töltéssel minden még nem zárlatos akkumulátor indítási képességét jelentősen lehet javítani, de öreg akkumulátor esetében ez a plusz erő hamar elvész. A rövid távon használt autó akkumulátorának nem kellene lemerülnie, ugyanis, ha indítás után az autó motorja 5 percet üresben jár, illetve minimum 5km-ert megteszünk vele, akkor a generátor már visszatölti azt az áram mennyiséget, ami az indításnál felhasználódott. Huzamosabb időn keresztül ennél kevesebb idő, vagy km megtétele esetében már lehetnek lemerülési problémák.
      A CTEK töltő három kimenő feszültséggel rendelkezik: 14.4V, 14.7V, illetve 15.8V. Az első két érték semmilyen kárt nem tesz az autó elektronikájában, mivel a generátor is ezen az értéken tölt. A 15.8V már magasabb, bár az alkatrészeknek és biztosítékoknak van annyi tűréshatáruk, hogy ezen magas érték nem tesz kárt bennük, pár óra leforgása alatt. Ennek ellenére, ha gépjárműben beszerelve töltünk egy akkumulátort, akkor javasolt egy multiméterrel történő ellenőrzés, hogy az akkumulátor, illetve autó 15 Voltnál ne kapjon nagyobb töltési feszültséget.

      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
      • Bányai Tibor

        Kedves Tamás!

        Nagyon köszönöm a válaszát!

        Válasz
  18. Bereczki Tamás

    Kedves Tamás! Milyen akkumulátort ajánl egy 1,6-os, 2003-as Daewoo Nubira kombiba?

    Válasz
  19. Balogh László

    Kedves Tamás!
    Az autóm egy MK1 ford focus 1.8 TDDI a hajnali hidegek beálltakor megadta magát a régi Varta 74Ah 750A akksim.(kb.2hete) Szervízben Forse 65Ah 640A akkura cserélték és ma reggel ismét nem indul a kocsi, az akksi nem veszi fel a töltést se. Lehet valami köze a 2 akkumulátor közti külömbségnek?

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves László!
      Nincs köze hozzá.
      Akkumulátorcsere után ellenőrizni kellett volna az autó elektromos berendezését, generátorát.
      Az akkumulátor csak akkor lehet felelős, ha gyári hibás, viszont ez a beszerelés után azonnal jelentkezett volna.
      Elképzelhető, hogy a régi akkumulátorral sem volt probléma. Senkinek nem akartok pálcát törni a feje felett, de az akkumulátor cserét követően ellenőrizni kell az autó elektromos berendezéseit, hogy ne forduljon elő ilyesmi.
      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  20. Keretész Gábor

    Jó estét!
    Nekem egy ELECTRIC POWER 45AH-s akumulátorom van.
    A kérdésem az lenne hogy töltésnél pezsgő hangot hallok ezek szerint savas akumulátor?
    Ha igen akkor ion cserélt vízzel kell pótólni a hiányt és hány mm-re lepje el a cellákat?
    Töltésnél a tetején lévő műanyag dugókat ki kell tekerni a gázok távozása céljából?(el kell távolítani a töltés alatt?)
    Sajos nem látok műanyag dugókat de az is lehet hogy a matrica alatt van.
    Ha van a tetején dugó tekerjem ki a töltés alatt?

    Válaszát előre is köszönöm.

    Üdvözlettel:Kertész Gábor

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Gábor!
      Az Electric Power 45Ah akkumulátor ugyanúgy savas mint a többi akkumulátor. Ha pezsgő hangot hall az jó, az akkumulátor töltődik. A gyártó Jász Plasztik Kft gondozásmentes akkumulátorként értékesíti termékeit, tehát a pezsgés ellenére nem távozik belőle annyi víz, hogy szükséges legyen után tölteni. A dugók a matrica alatt találhatóak, de már az újabb típusoknál úgymond vak dugóval van lezárva, ami nem kinyitható. Ha a „régi” dugók tetején kitekerésre alkalmas nút található, akkor azt kicsavarhatja töltés közben és ellenőrizheti a savszintet. Ha szükséges ioncserélt vízzel pótolja, de csak akkor ha a lemezek kilátszanak és csak addig amíg a folyadék el nem lepi azokat.
      Üdvözlettel,
      Fikó Tamás

      Válasz
  21. Ferenc Hoffmann

    Tisztelt Tamás! 2éve vettem egy használt autót a Fordtól,amiben egy új akkumlátoror volt ford felirattal. Idöközben volt egy kisebb tüz a motortérben/nem az aksitol,szervó szivattyú olajtól/.Az akkumlátor azóta is hibátlanul müködik,azt nem érte a tüz.Viszont a motortetö burkulás is kicsit lángra kapott és a lehulló darabok megolvasztottak egy két müanyag alkatrészt. Kérdésemaz lenne,hogy az akkumlátor negativ oldalán jött ki egy kis müanyagcsö,ami megolvadt.Ezen a csövön távozik a gáz az akkumlátorból??Úgy látom hogy az a furat el is tömödött.Nem szeretném ha ez miatt nem menne ki a gáz és esetleg felrobbanna az aksi. Vagy több helyen szellözik az akkumlátor?Válaszát elöre is nagyon köszönöm.Tisztelettel:Hoffmann Ferenc

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Tisztelt Ferenc!
      Nem biztos, hogy eltömődött. A furat belsejében egy szelep látható, mely csak akkor nyit, ha túlnyomás keletkezik az akkumulátorba. A szelep azt a célt is szolgálja, hogy ha az akkumulátort az oldalára billentjük, akkor ne folyjon ki azonnal a sav. A furaton nem látni át a szelep miatt valóban úgy tűnik mintha eltömődött volna. Az akkumulátor normál körülmények között nem képes felrobbanni. Ha túltöltést kap ami csak abban az esetben fordul elő, ha pl.: a feszültségszabályzó tönkremegy és a ~14.4V helyett 17-18 Volt feszültséget kap az akkumulátor és tegyük fel a képződő gáz nem tud távozni, akkor is legalább 6-7 óra használat kell, hogy látható nyomai legyenek. Először felmelegszik és felpúposodik, és ha ebben az állapotában tovább használjuk, például megállás nélküli külföldi útra megyünk 10 órán keresztül, akkor van rá esély, hogy az akkumulátor szétnyílhat. Abban az esetben ha a generátor jó és megfelelő töltést biztosít az akkumulátornak, nincs annyi gázképződés melynek távoznia kellene.
      Üdvözlettel,
      Tamás

      Válasz
      • Ferenc Hoffmann

        Tisztelt Tamás!Nagyon szépen köszönöm yálaszát.Volna még egy kérdésem.Lányomnak peugeot 206-sa van .Szeretnék a 44amperórás aksi helyett egy kicsivel erösebb aksit bele valamikor.Ez az aksi 175 magas,viszont ahogy néztem az erösebb aksik 190 magassak.Ez nem okozhat gondot,gondolok itt arra,hogy esetleg közelebb van a motorháztetöhöz,és esetleg zárlatot okoz,vagy ott /nem találok jobb szót/áthúz az áram ?Nagyon köszömöm válaszát elöre is tisztelettel:Hoffmann Ferenc

        Válasz
        • Fikó Tamás

          Tisztelt Ferenc!
          Nem okoz problémát a 190mm magasságú akkumulátor sőt, gyárilag ilyen 19cm magas akkumulátorokkal szerelték az összes Peugeot típust.
          Üdvözlettel,
          Tamás

          Válasz
  22. Székely Balázs

    Kedves Tamás!

    Van egy 1989-ben gyártott ELKIS A 38 típusú (valószínűleg magyar gyártmányú) akkutöltőm, még anno apám töltötte rajta a Daciák akksiját. Pont így néz ki, de ez egy másik típus https://elektrotanya.com/elkis_a37_akku_charger.pdf/download.html
    Szabad ezt még használni a mai technikához? Ha nem, egyrészt mit tudok tenni a masinával – előbb-utóbb muzeális értéke lesz… -, másrészt mit ajánl helyette (ne legyen a legdrágább, de azért használható is legyen)?
    Köszönettel
    Székely Balázs

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Balázs!
      Lehet vele bármilyen ólomsavas akkumulátort tölteni, sőt. Sokkal erősebben és jobban tölti fel mint a ma kapható processzor vezérelt töltők. Viszont túltöltés elleni védelem nincs, és a korunk biztonsági előírásainak sem felel meg, tehát csak saját felelősséggel, megfelelő szellőztetés és felügyelet mellett maximum 12 órán keresztül töltsön vele akkumulátort.
      Üdvözlettel,
      Tamás

      Válasz
  23. Bélus

    szép napot Tamás.
    arra szeretnék választ kapni Start/stop kicsi benzines autóm hoz( EFB akkut vásárlok napokban ROCKET Q85L 60A6h-600A)
    ezt időnként tölteni kell majd
    „”” ,ABSAAR”–6A–„” Német-akkutöltöt vennék kéz alól/ 6000ft/ szinte bolti uj állapot minden papirjával ez jó-e a ROCKET akkumhoz ?
    köszönöm válaszát
    Béla

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Béla!
      Abban az esetben, ha az autó elektromos berendezései megfelelően működnek és az autót rendeltetésszerűen használja, akkor nincs szükség az akkumulátor töltésére.
      Ellenkező esetben ha mégis szükséges az akksit tölteni, akkor az említett töltő megfelelő erre a célra.
      Üdv, Tamás

      Válasz
  24. Robibácsi

    Tisztelt Fikó Tamás Úr! Munka akkumulátort (AGM 100Ah) milyen töltővel töltsek, hány amperrel? Csónakban használnám 24V-ba kötve. Kell-e 24V-os töltő, vagy csak külön töltsem?

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Robi bácsi!
      24 Volttal lenne az igazi. Az akkumulátorok egyformán merülnek, 24 Voltos töltővel egyformán töltődnének. Bármilyen töltővel töltheti ami tudja a (magas) minimum 14,8 Volt feszültségű töltőáramot. Az áramerősség maximum 10 Amper lehet (állandó), 7 Amper az optimális. Bár az automata töltők tudják ezt szabályozni.
      Üdvözlettel,
      Tamás

      Válasz
  25. LÁBAY LÁSZLÓ

    Kedves Tamás!
    Január végén vásároltam egy Electric Power 45 Ah, 420 A (EN), jobbos, ázsiai, 12 Voltos akkumulátort. Gyorsan merül le, ezért ellenőriztem egy Magneti Marelli Bat 508 típusú akkumulátor teszterrel. Az eredmény BAD volt. Visszavittem a „kereskedőhöz”, aki átvette néhány napos vizsgálatra. Véleménye szerint az akkumulátor hibátlan, de kapacitás méréséhez nincsen műszere. Itthon végeztem egy terheléses vizsgálatot. A teljesen feltöltött telep feszültsége18 Amperrel terhelve 8 perc alatt 12.3 Voltra esett vissza 12.8 Voltról. A következő 39 percben tartotta ezt a feszültségszintet, majd 12.15 Voltnál választottam le a terhelést az 1 órás próbaidő végén. Most 2. napja töltöm egy 4 Amperes, gondozásmentes akkuk töltésére kifejlesztett töltővel. Még két oszlop vissza van a 4-ből a töltésjelzőn.
    Véleményem szerint az 5 hónapos akkumulátor állapota nem éri el az elvárható szintet, de garanciális javításra, cserére nem veszi át a kereskedő.
    Mi a helyes és célravezető út a garanciális bevizsgálás vagy csere eléréséhez?
    Az a gyanúm, hogy kivitele miatt kicsi a kereslet, elöregszik a bolti készlet, de dátumot nem jelölnek a dobozán.
    Kérem a szakmai segítségét. Üdvözlettel. László

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves László!
      A garancia mint minden terméknél gyártási hibára vonatkozik.
      Amíg az akkumulátor rendeltetésszerűen működik, tehát képes probléma nélkül gépjárművet, motort indítani addig elég nehéz garanciális hibára hivatkozni. A levelében erre nem tért ki.
      Az említett akkumulátor papírforma szerint túl van méretezve. A ráírt 430 A (EN) indítóáramot sosem tudta, ennek megfelelően a benne lévő tárolóáram mennyiséget sem, az Ah-t. Kíváncsiságból most én is teszteltem egy ilyen új akkumulátort, az eredmény hasonló képen rossz volt. 336 Amper indítóáramot volt képes leadni, a tesztet egy BOSCH BAT 131 típusú műszerrel végeztem. Ennek ellenére tudom, hogy egy megfelelő gépjárműben, rendeltetésszerű használat mellett átlagosan 3-4 év a problémamentes élettartama. A mérések eredményét és a nem megfelelően feltüntetett teljesítmény értékeket meg lehet reklamálni a gyártónál, vagy a megfelelő szervezetnél.
      Üdvözlettel,
      Tamás

      Válasz
  26. Tóthné Nagy Irén

    Kedves Tamás!
    1991 ben gyártott 1.8 Dizel Ford escortba ajánlja e az ABS 12 V 72AH 640 A akkumulátort, megfelekő választàs lennre e? Még szeretnenk jo par evig az autot hasznalni, mivel tokeletesen megbizhato. Válaszat koszonöm.
    Üdvözlettel: Tòthné, Irèn

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Irén!
      Tökéletes választás az autóhoz.
      Üdvözlettel,
      Tamás

      Válasz
  27. Volentics András

    Üdvözlöm! Az lenne a kérdésem, hogy ha új akkumlátort kb egy évig tárolok akkor az lemerülhet, károsodhat?

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Üdvözlöm! Egy új akkumulátor feltöltött állapotban 10%-ot veszít a kapacitásából egy év alatt.
      Az akkumulátornak maximum az a 10%-a károsodhat.

      Válasz
  28. Ottó

    Kedves Tamás!

    Mi a lényegi különbség a Landport YTZ14S SLA és a Landport YTZ14S-BS AGM között? Ami a képeken feltűnik az, hogy a saruk anyaga más. További kérdés, hogy az indító áramra különböző oldalakon változó adatokat adnak meg, 200, 205 illetve 230 AH értékek között.

    A neten böngészve más gyártók esetében csak az elfordítási szögben láttam különbséget.

    Válaszát előre is köszönöm.

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Ottó!
      Az YTZ14S megjelölésű akkumulátorok gyárilag üzembe helyezettek, előnyük, hogy fektetve is használhatóak. Az YTZ14S-BS azaz a „BS” végződésű változatok csak szárazon töltöttek, utólag kell azokat feltölteni savval. Hátrányuk, hogy fektetve nem használhatóak. Az indítóáram értéke nincs feltüntetve az akkumulátorokon és a gyártó oldalán sem feltétlen szerepelnek hivatalos adatok. Ennek több oka is lehet, például szinte minden évben más gyártó készíti az akkumulátorokat, ezért minden évben kicsit más az indítóáram értéke. Pont ebből kifolyólag a képek is csak illusztrációk, mivel minden évben egy kicsit eltérő az akkumulátor sarujának anyaga, formája, időnként a műanyag színe is változik. Egy biztos, a minőségnek nem szabad változnia egy adott márkanév alatt. Más márkáknál ahol a motorakkumulátorokon indítóáram van feltüntetve, általában nem fedik a valóságot, ugyanis tapasztalat alapján szinte mindegyik kivétel nélkül másfél, vagy akár kétszer annyi indítóáramot tudnak produkálni mint a feltüntetett érték, innentől kezdve a gyártó által megadott számokat nem tudjuk komolyan venni.

      Válasz
      • Otto

        Köszönöm szépen. Ha tehát a gyárilag savazott változatot veszem akkor azt érdemesebb tavasszal megvenni, hiszen az kvázi már üzembe van helyezve és rendszeres töltés hiányában a boltban is veszit a toltottsegebol?

        Válasz
        • Fikó Tamás

          Ez így van, a gyárilag savazott akkumulátorokból a szezon elején általában február, március magasságában érkeznek a friss darabok. Ettől függetlenül a már raktáron lévő termékeken a töltöttségi szintet ellenőrizni kell, és ha szükséges tölteni kell azokat. Sajnos a legtöbb forgalmazónak erre nincs lehetősége. Érdemes vásárlás előtt egy multiméterrel megmérni az akkumulátor feszültségét, ami 12,5 Volt alatt nem lehet, illetve ha az említett érték alatt van, akkor tölteni kell azt.

          Válasz
          • Otto

            Kedves Tamás!

            „a szezon elején általában február, március magasságában érkeznek a friss darabok. Ettől függetlenül a már raktáron lévő termékeken a töltöttségi szintet ellenőrizni kell, és ha szükséges tölteni kell azokat. Sajnos a legtöbb forgalmazónak erre nincs lehetősége.”

            Ez nagyon jó felvetés, azonban egyszerű vásárlóként nem tudjuk ellenőrizni, hogy az hónapok (esetleg egy éve) óta raktáron lévő akkumulátor vagy friss gyártás. Illetve ha régebbi akkor az töltötték-e? Ugye gumiabroncs esetében egyszerű a dolog, ott a DOT szám.

            Vagy akkumulátor esetén is van arra módszer, hogy a gyártási idő megállapításra kerüljön?

            Nem szivesenen esné(n)k abba a hibába, hogy motorosként márciusban vásárolok friss akkumulátort holott valójában egy évvel korábbi őszi gyártást veszek.

            Vagy a multiméter mindenre választ ad?

            Üdv.: Ottó

          • Fikó Tamás

            Kedves Ottó!
            Senki sem szeretne abba a hibába esni, hogy öreg akkumulátort vegyen.
            Hozzáteszem ez nem csak a motorakkumulátoroknál probléma, de az autóakkumulátoroknál is.
            Ez a probléma csak a gyárilag üzembehelyezett motor akkumulátoroknál áll fent.
            A motor akkumulátorokon sok esetben nincs feltüntetve a gyártási idő.
            A multiméter méréseivel elkerülhető az, hogy lemerült akkumulátort vegyünk.
            Az az akkumulátor mely nincs lemerülve, tárolás, raktározás alatt is folyamatosan ellenőrizve, ha kellett töltve volt, akkor az akár 1-2 évesen is még jó választás lehet.
            Bár az szinte kizárt, hogy egy forgalmazó 2 év alatt ne tudjon értékesíteni egy terméket.
            Viszont az amelyik merülten használaton kívül áll, az már fél év alatt is károsodik.
            Ezért probléma például, ha a téli szezonban nem veszik ki az akkumulátort a motorból és nem töltögetik azt, akkor képes tönkremenni akár egy év alatt.
            Napi szintű problémát jelent ez a forgalmazóknak, mivel az akkumulátor még garanciális, a termék viszont nem gyártási hibából ment tönkre.
            Üdv, Tamás

  29. Werner Gyula

    Kedves Tamás.

    Az akkumulátorom most kezdi megadni magát (7 éves), hidegben már nem igazán akar indulni, és kb 1 óra alatt már fel is tudom tölteni maxra. Most egy Varta Black 45AH 400A van benne az autóba ami egy Fiat punto 1.1 sole 54 lovas benzines. Milyen akkumulátort ajánl ami most legalább közép kategória? Üdvözlettel Gyula

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Gyula!
      Ha az említett Varta Black Dynamic akkumulátor 7 évet üzemelt az autóban akkor egyértelmű, hogy ezt a típus ajánlom. Ezeknél a „kicsi” akkumulátoroknál elenyésző, 2-3.000 Ft a differencia az alsó, közép és felső kategóriák között. Egy középkategóriás akkumulátor átlagélettartama 4 esetleg 5 év. Így én nem javasolnék más, vagy olcsóbb akkumulátort helyette. És igen, egy 7 éves akkumulátor már annyira kapacitás gyenge, hogy töltéssel sem lehet rajta segíteni, érdemes kicserélni mielőtt már nem fogja tudni elindítani a motort.

      Válasz
  30. Farkas Katalin

    Kedves Tamas!
    Van egy 2008-as Ford Transitom 2.2 diesel motorral. A most benne levo akku kezd meghalni. Ebben az autoban gyarilag 2 akku van. Nem igazan ertem a mukodeset mivel csak az egyik akku hianyanal nem indit tehat velemenyem szerint csak az egyiket hasznalja inditasra. A gyari ford akku benne 2 db Ford tipusu 12v/60 Ah-as es 590 az inditoarama. Ezeket az ertekeket en kevesnek tartom de gyarilag ez volt benne. Kerdes, hogy On szerint mit vegyek bele. Megelegedjek a joval olcsobb kisebb erossegu akkuval, vagy vegyek 70-80 Ah korulit 680+ inditoarammal. Masik kerdes , hogy mi a velemenye a Power akkurol? Udv: Katalin

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Katalin!
      Az ülések alatti két akkumulátor párhuzamosan van kötve, tehát marad a 12 Volt feszültség és az Ah áramerősség adódik össze. Az autó mind a két akkumulátort használja az indításhoz, de tény, hogy egy akkumulátorral is elindulna az autó. Gyárilag 28cm hosszú akkumulátorok kerültek beépítésre, amikre valamiért csak 60Ah teljesítményt írtak. Ezek az akkumulátorok valójában 70Ah vagy kicsivel nagyobb teljesítményűek, tehát én is ezekkel az értékekkel ellátott akkumulátorokat ajánlanám. Amire még oda kell figyelni, hogy az akkuk magassága maximum 175mm legyen. Több márka használja a „Power” nevet, nem tudom pontosan, hogy melyik akkumulátorra gondolt. Ha a Magyar Electric Power-re: mit is mondhatnék rá, van nála jobb is, igaz jóval drágábban. Viszont ár/érték arányban egy jó vételnek számít azt viszont el kell fogadni, hogy az átlag élettartamuk max. 3-4 év.
      Üdv, Tamás

      Válasz
      • Farkas Katalin

        Olvasva a kovetkezo irast eszembe jutott, hogy egy eleg merult akkunal az autom 13.9-14 volttal toltott. Ez mindig is ennyi volt. Az ur eseteben meg 16 volt is volt amire on azt irta, hogy a gyari beallitas 14.6-14.7. Az en autom 12 eve van nalam es a 14 V volt mindig. Akkor nalam alul tolt? Amit a 2 akkura irt az csak reszben igaz. Az egyik akku indit, ha kiveszem nem indul. A masik akkut ha kiveszem nem befolyasolja az inditast. Akkor vegul is a masodik csak rasegit de mast nem vegez vagy azt sem hanem mas fogyasztok kiszolgalasara van? Az elso akku nelkul nincs inditas, centralzar, belso vil., stb.. Esetleg az elso kapcsol egy relet amirol a masodik taplalja a fogyasztokat?

        Válasz
        • Fikó Tamás

          14 Volt-nál még nem tölt alul. A minimális töltési feszültség 13,8 V a maximum pedig 14,4 V, tehát ezen érték közt bárhol van az jó. A Ford gépkocsiknál sűrűn mérünk 14,6 Voltot is, ezt az értéket az autót tervező mérnökök határozták meg, végül is kárt nem tesz semmiben. Az AGM rendszerű akkumulátorok esetében viszont 14,8-15 Voltig terjed a töltőfeszültség. A 16 Volt töltés semmi esetre sem jó, ha valós a mérés akkor azt javítani kell, mert kárt tesz és nem feltétlen az akkumulátorban, hanem az autó elektromos berendezéseiben. A 12 Voltos két akkumulátoros megoldásnál pedig igaza lehet, bár mi még sosem kísérleteztünk vele. Régen még a 90-es évek végén pl. a Ford Transitok esetében sokszor egy akkumulátorral üzemeltették a járművet a gyári kettő helyett. Pusztán költségmegtakarítás célból, az autó vígan üzemelt évekig egy darab akkumulátorral is. Természetesen azok az autók még nem voltak teleelektronikázva mint az újabb társai. Az utolsó kérdésére a választ nem fogom tudni megadni, de szerintem még a márkaszervizben sem feltétlen tudnák a választ. Viszont elméleti és gyakorlati szinten is úgy lehet ahogyan azt mondja.

          Válasz
  31. Magyari István

    Üdvözlöm! Egy eddig nem behatárolt hiba miatt a 2008-as évjáratú Ford Focus 1.6 Tdci autóm, amit fél éve vettem, az elmúlt fél évben 4-5 alkalommal fordult elő, hogy ingadozva, 13,8V – 16,8V között kezdte el tölteni az akkut. Ez a hiba sohasem a napi első indításnál jelentkezett, és amint észrevettem (általában egy percen belül, mert mindig van bedugva emiatt egy szivargyújtós voltmérő) leállítottam az autót, és fél perc múlva elindítva már meg is szűnt a hiba. A másik gond, hogy viszont alapból is most ősz óta mindig, bármilyen hosszú utat is megtéve 14,51V – 14,66V közötti a töltés feszültsége. Nyáron nem volt ennyi, 14,3V – 14,4V mérhető az akku saruin. Elvileg a Ford intelligens töltés miatt ez még úgy tudom nem gond, bár azt nem tudom, hogy egy 100-150 km-es egybefüggő úton, mikor már rég bemelegedett az autó, akkor is kell-e még a majdnem akár 14,7V körüli feszültségnek lennie az akku saruin? Kérdésem az lenne, hogy ez a néhai egy percig sem tartó akár 17V körüli töltés, és a szinte állandó 14,6V, vagy majdnem 14,7V körüli töltés nem árt-e nagyon az akkunak, ami jelenleg egy Electric Power Ca-Ca 72ah 640A? Igaz, ez már olyan két éves körüli akku, mert az előző autómból mentettem át ebbe, tehát ezt már nem féltem annyira, de amikor majd szeretnék egy új akkut vásárolni, arra az esetre kérdezném, melyik akku (akár EFB?) lenne az, ami bírja ezt a téli alap 14,6V feletti töltést, és bírja azt is valamennyire, ha véletlenül néha egy-egy percre jelentkezik a 17V körüli töltés? Bannerre gondoltam, de ha az nem bírja ezt, akkor lehet maradok az Electric Powernél, akár ebből a márkából választva a 65Ah, 680A EFB akkut, ami (költséghatékonyan) hátha talán jobban bírja a fenti töltési feszültségeket legalább két, három évig. Másik opció amire gondoltam, hogy szintén az olcsóbb kategóriából tegyek bele egy 80-85ah Ca akkut, hátha a nagy akku jobban bírja a nagyobb töltési feszültséget? Köszönöm előre is megtisztelő válaszát!

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Üdvözlöm István!
      A Ford gépjárművek mindig is többet töltöttek 1-2 tized Volt-al mint a többi autók, ezt sok esetben nyáron is tapasztaljuk, de ez még nem károsítja az akkumulátort, illetve az sem jellemző, hogy ez megrövidítené az akkumulátor élettartamát. A Ford feszültség szabályzója valóban 14,6 és 14,7 Volt közé van gyárilag beállítva, ez az érték állandó és fix amíg jár a motor. Nyugodtan használhat hozzá bármilyen akkumulátort, nem muszáj EFB technológiást vásárolnia. A Banner mivel egy nagyon jó minőségű akkumulátor valószínűleg tovább fog üzemelni egy Electric Power-hez képest ezt tapasztalatból írom. Az egy percig tartó 17 Voltos töltőfeszültséget még elbírja az akkumulátor, bár ezt a magas értéket furcsállom, ez az érték inkább az autó elektromos berendezésébe, illetve az izzókban tudna előbb kárt tenni.

      Válasz
      • Magyari István

        Köszönöm válaszát! Egyelőre még kitapasztalás alatt van a 13,8V-tól olyan max. 17V környékéig nagyon gyorsan ingadozó töltést, hogy mi idézheti elő. Ami biztos, sohasem üzem közben kezdi el az autó, tehát ha egyszer elindulok vele, és 14,6V 14*7V-ot mutat, akkor az még 100 km múlva is annyi a leállításig. Amit sikerült eddig megfigyelni, hogy a gépjármű használat napján a rövidebb megállások (10-30 perc) után indítva a (már nem egészen üzemmeleg) autót szokott jelentkezni szinte rögtön a beindulás után a probléma. Az autó elektromos rendszere biztosan nem örül ennek a feszültségnek, volt már példa ilyen esetben izzó kiégésre, és volt már példa arra is, hogy egy perc ilyen ingadozó feszültségű töltés után leállítva az autót kb. minden megbolondult, és (mivel csak ott mértem) az utastérben a szivargyújtón csak 6V feszültség mutatkozott, ami lassan csordogált vissza 10V-ig, majd egy fél óra után már rendes 12,74V mutatkozott, és indult az autó. Amíg ez a feszültség nem volt meg, nem is tudtam az autót beindítani, az immobiliser vélhetően letiltott, mert villogott gyorsan a led a műszerfal közepén, de meg sem nyekkent az önindító. Sajnos ebben a fél óra időben elfelejtettem megmérni az akku saruin a feszültséget, de gyanús számomra a dolog, hogy előfordulhatott, hogy csak bent az utastérben volt mérhető/látható ez a 6V-10V közötti érték. Egy villamossági szerelőt megkérdeztem, úgy fogalmazott, ezt a hibát olyan lesz megtalálni, mintha ördögűzést folytatnánk! Fél órán át nézte az autót üzem közben, fogyasztók fel-le lettek kapcsolva, menetközben is nézve volt, és példás értékek voltak a mérőeszközén. Mégegyszer köszönöm a gyors válaszát, és félig nyugodtabb lettem, mert nem megy akkor ezek szerint az akku ennyitől, viszont elég rémisztő, hogy ha éppen megbolondul a töltés, akkor a 17V környéki feszültség miben tesz kárt addig, míg le nem tudom állítani az autót. A 17V egyébként nagyon sok? Tönkreteheti teljesen az autó elektronikáit, vagy azért ennyire, vagy ennél többre be van biztosítva a rendszer? Amikor minden kötél szakad a 17V lehet több, ha bármiféle szabályzás nélkül elkezdene tölteni a generátor? Egyébként egy Denso Dan-930 104210-2710 generátor van rajta, ez a generátor teljesen elromlik rajta a feszültségszabályzó, akkor maximum milyen feszültséget képes a rendszerbe engedni? Remélem 17V-nál azért nem sokkal többet? Vagy igen? Köszönöm!

        Válasz
  32. Regőczi Péter

    Üdvözlöm.
    2008as VW Sharan,2.0 benzines (85kW) gépjárművünkbe keresünk akkumulátort.
    A kocsit használtan vettük,jelenleg egy 55 aH Varta akku van benne.
    Szerintem ez nagyon kicsi.
    A (nagy)család kocsijaiban (benzines Corollák) Banner van,mindenki meg van vele elégedve évek óta,ezeket Önöknél vettünk.
    Kérem ajánljon a családi egyterűbe akkumulátort.

    Köszönettel:Regőczi Péter
    Kérem ajánljon akkumlátort

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Péter!
      Köszönjük, hogy nálunk vásárol.
      A Banner márkát én is nyugodt szívvel ajánlom.
      Egy 72Ah Banner Starting Bull akkumulátort szerelnék az autóba bruttó 32.900 Ft-ba kerül.
      Üdvözlettel, Tamás

      Válasz
      • Regőczi Péter

        Kedves Tamás.
        Köszönöm gyors válaszát.

        A sajátmárkás prémiumban is gondolkozhatunk?
        Vagy maradjunk a jól bevált márkánál?
        (árban nincs nagy különbség)

        Üdv:Péter

        Válasz
        • Fikó Tamás

          Kedves Péter!
          A LESTI AKKU Premium-ban is lehet gondolkodni, de ha számít a jól bevált Osztrák márkanév, akkor a Banner-t ajánlom mert valóban nincs nagy árkülönbség.
          Üdv, Tamás

          Válasz
  33. Regőczi Péter

    Kedves Tamás.

    Köszönöm válaszát.
    Még egy aggályom van az osztrákkal,mégpedig az,hogy az 190mm magas,a sajátmárkás 175mm.
    A jelenlegi is, ez utóbbi méretű.
    Biztos befér a magasabb?
    A mi autónknak, még megvan az akkut takaró borítása,amit visszatennénk.

    Üdvözlettel:Péter

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Péter,
      A VW Sharan gyári akkumulátorának 190mm a magassága, tehát a Banner lesz jó választás bele.
      Üdvözlettel, Tamás

      Válasz
  34. Regőczi Péter

    Kedves Tamás .

    Köszönöm az „éjszakai bagoly üzemmódot” és a kielégítő válaszát.
    Megrendelem a 190 mm-eset,aztán meglátjuk….

    Üdvözlettel:Péter

    Válasz
  35. Dancs Tamás

    Kedves Tamás!

    Egy 2012-es Nissan Qashqai (J10) 1.6 dCi járművemben még az eredeti japán akksi van, ami már kezdi megadni magát. Az autóvillamossági szerelő akihez elvittema kocsit 87 ezer Ft -ért ajánlott cserét ami szintén egy japán akksi lenne. A szerelő elmondása szerint azért kellene ez, mert ennek speciálisan kiképzettek a pólusai. Méretei alapján (260 mm széles, 173 mm mély, 225 mm magas) találtam egy kedvezőbb árfekvésűt: BOSCH 0 092 S4E 410 .
    Szeretném a tanácsát kérni, hogy az általam talált akkumulátorrral kiváltható-e az eredeti?

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Tamás!
      Elméletileg igen, de én is csak szemrevételezés után tudnám megmondani pontosan, hogy milyen akkumulátor való bele. Nissant Japánban és Európában is gyártanak. Ebből kiindulva a Japán összeszerelésűben Japán, az Európai összeszerelésűbe Európai akkumulátort szereltek.
      Üdv, Tamás

      Válasz
      • Dancs Tamás

        Kedves Tamás!
        Köszönöm a válaszát. Akkor ragaszkodjam a japán akksikhoz! 🙂
        Találtam egy szintén kedvezőbb árfekvésű japán akksit is! YUASA YBX3068
        Akkor ennek már rendben kell lennie?

        Üdv:

        Tamás

        Válasz
        • Fikó Tamás

          Kedves Tamás
          Ha ilyen méretű és kialakítású akkumulátor van most az autóban akkor igen. Bár nem tudom mennyiért talált ilyen akkumulátort, a kereskedelmi ára elég magas a minőségéhez képest, tehát ár/érték arányban nem a legjobb választás, hozzáteszem ez az én szubjektív véleményem. Cégünk ezért nem forgalmazza a Yuasa autó akkumulátorokat, ugyanis ezek az akkumulátorok nem egyeznek a „fehér dobozos” autógyárba beszállított akkumulátorokkal.
          Üdv, Tamás

          Válasz
  36. Poller László

    Kedves Tamás!

    Normál ólomsavas 95-100Ah indítóakkumulátorok esetén mennyire számít a márka vagy inkább szerencse kérdése melyikkel jár jobban az ember?
    Banner, Varta(Bosch) Exide, Rocket akkukat nézegetek, egy ajánlási sorrendet feltudna állítani?
    Üdv: Laci

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Laci!

      Sok éves tapasztalat alapján fel tudok állítani egy sorrendet, de a felsorolt márkák között vajmi kevés különbség van, igaz áruk is hasonló.
      Íme a ranglétra:
      1.: Varta de csak a Blue Dynamic széria
      2.: Banner Power Bull Professional
      3.: Exide Premium
      4.: BOSCH a Power Plus széria. Ez utóbbi egy teljesen új sorozat, a megszokott S3, S4, S5 típusok megszűntek, a Power és Power Plus sorozatot az Exide gyártja 2022-es év közepétől. Minőségileg valószínű az EXIDE akkumulátorokkal lesz egyenértékű.
      De bármelyiket válassza nem lehet melléfogás.

      Üdv, Tamás

      Válasz
      • Poller László

        Kedves Tamás!

        Köszönöm szépen a válaszát! Éppen ezen a Power Pluson akadt meg a szemem tegnap, gondoltam, hogy valami új széria, de azt hittem Varta alap, jó tudni, hogy Exide. Azt hiszem így két szereplő maradt számomra, az 1-es, 2-es.
        Azt egyébként lehet tudni, hogy az Exide OE beszállító?
        Üdv
        Laci

        Válasz
        • Fikó Tamás

          A Varta, Banner és az Exide OE beszállítók.

          Válasz
          • Poller László

            Köszönöm szépen!

  37. Cs.Zsolt

    Kedves Tamás,

    Van egy inverterem ami akkumulátorról működtethető és ezáltal a háztartási eszközökhöz tudok ideig-óráig áramot biztosítani. Tartalék(vész) megoldás, de nagyon jól jön áramszünet vagy pl a 7végi vihar esetén amikor a szivattyút kellett volna beindítanom. Olyan akkumulátorra lenne szükségem ami kiszolgálná ezt a igényt és minél kevesebb vesződség van vele. Várhatóan évi 1-2 alkalommal venném igénybe (persze töltéséről gondoskodnék). Tudna méretben, amerben, márkában ajánlani valamilyen megoldást?
    Köszönettel,
    Zs

    Válasz
  38. János Mundi

    Kedves Tamás!
    Mtz 80 traktorba eredetileg 2 X 6V 215Ah akku való sorba kötve.
    A helye: H90 x Sz20 x M28 cm.
    Az önindító az újfajta kis áttételesre lett cserélve (kisseb indítóáramú)
    A traktor ritkán lesz használva.
    2db 100Ah akkut tervezek párhuzamosan berakni.
    A jász akku: kék, piros, arany közül melyik lenne a jobb választás?
    Köszönettel: János

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves János!
      A piros tökéletes választás erre a célra.
      Üdvözlettel, Tamás

      Válasz
  39. Kun Csaba

    Kedves Tamás!
    Az akkumulátor indító áramának nagysága károsíthatja-e az önindítót, vagy valami mást?
    Gondolok itt arra, hogy az autó (Suzuki Swift, 2010-es gyártású) kezelési utasítása 180-210 A-es indítóáramú akkumulátort javasol, és most van benne egy 440 A indító áramú. Az tudom, hogy a nagyobb indító áram, no pláne a nagyobb teljesítmény könnyebb indítást eredményez, de a túlzottan nagy eltérés az indító áramban a javasolttól nem okozhat problémát? Az autót 2 éve vettem. Egy VARTA Blue B18-as van benne, és eddig nem volt vele gondom.
    Válaszát előre is köszönöm!
    Csaba

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Csaba!
      Az akkumulátor indítóáram nagysága nem tud károsítani semmit az autóban.
      Üdvözlettel,
      Tamás

      Válasz
  40. Vera

    Kedves Tamás!

    Egy 2007-es 1.8as benzines civichez keresek akkumulátort. Az autó nem start-stoppos, de ön itt az oldalon feljebb egy hasonló autóhoz efb-s aksit javasolt. Azonban a neten sehol nem találok arról információt hogy régebbi autóba a start-stoppos akkumulátor mennyire lehet okos döntés. Gondolva főképp a régi generátorra, vagy egy régebbi töltőhőz való kompatibilitásra. Nagyon érdekelne az ön véleménye hogy mit ajánlana hozzá. Jelenlegi aksi R+, mérete 238x129x225mm.

    Válasz
    • Fikó Tamás

      Kedves Vera!

      A hagyományos (SLI) és a start-stop képes (EFB) akkumulátorok között nagyon kevés különbség van. Az EFB akkumulátorok ólomlemez rácsszerkezetén lévő ólommassza üvegszállal van megerősítve, hogy jobban tapadjon, így meg lehet növelni az élettartamát nagyobb igénybevétel esetén is. Valamelyest több nyersanyag felhasználásával készül ami szintén a hosszabb élettartamot biztosítja. A generátor töltése, vagy a hagyományos régebbi akkumulátortöltők működését nem befolyásolja, tökéletesen fogják tölteni az EFB akkumulátorokat is. Ha egy hagyományos nem start-stoppos autóba EFB akkumulátort szerel, akkor elméletileg megnövelheti az akkumulátor élettartamát, de nem túl hosszú idővel, tapasztalat alapján 1 – 1,5 évvel. Ez abban az esetben jó döntés, ha hosszú távra tervez, nem akarja belátható időn belül lecserélni az autót. Szintén csak tapasztalat, leírom az akkumulátorok várható átlag élettartamát a döntés megkönnyítéséhez. Hagyományos akkumulátor alsó kategória 3 év, közép kategória 4 év, felső kategória 5 év. Egy EFB akkumulátor várható élettartama nem start-stoppos autóba 6 év. A leírt élettartam nyilván függ az autó állapotától és a felhasználási módjától.
      Egy jó minőségű hagyományos akkumulátor példa az árak összevetéséhez ami Civichez megfelelő:
      https://lestiakku.hu/webaruhaz/auto-akkumulator/rocket-auto-akkumulator-12v-45ah-430a-japan-jobb-smfnx100-s6ls/
      Illetve egy jó minőségű EFB akkumulátor példa:
      https://lestiakku.hu/webaruhaz/auto-akkumulator-start-stop/banner-running-bull-auto-akkumulator-efb-12v-55ah-460a-japan-jobb-55515/

      Válasz
      • Vera

        Nagyon szépen köszönöm a gyors és részletes választ!

        Válasz

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Hasonló bejegyzések

Akkumulátor csepptöltő: Mire is jó?

Akkumulátor csepptöltő: Mire is jó?

Miért is kell nekünk az akkumulátor csepptöltés? Az őszi és téli hónapok beálltával sokan pihentetik hobbi járműveiket akár autót vagy motort. Ilyenkor hetekig, hónapokig nincs beindítva a jármű ezt elsősorban az akkumulátor sínyli meg. Minden járműnek legyen az autó...

Mitől különleges a start-stop autó akkumulátor?

Mitől különleges a start-stop autó akkumulátor?

Tudta, hogy a start-stop rendszerrel ellátott autók nem hagyományos akkumulátorral működnek? Extrém elvárások vannak velük szemben, hiszen az önindító gyakori működtetése rendkívül nagy energiát igényel. Éppen ezért, ha valami gond adódik vele, akkor sem tud úgy...

Minden, amit tudni kell a Start-Stop Akkumulátorról

Minden, amit tudni kell a Start-Stop Akkumulátorról

Elsősorban tisztázzuk, mi is az a start-stop akkumulátor és a start stop autó rendszer? Ez alatt azt a technológiát értjük, ami az autó motorját megállásnál leállítja, majd indulás előtt beindítja. Az autógyártók a Start-Stop rendszert nem azért találták ki, hogy...