A LESTI Akku tanácsai autósoknak

Hasznos autótartozékok télen:

Sítúra, téli kirándulás a hegyekbe autóval
…avagy mire figyeljünk ha téli utazásra indulunk!

 

Mielőtt nekivágna autóval egy hosszabb téli kirándulásnak, mindenképpen ellenőrizze autójának biztonsági állapotát és ne felejtse magával vinni a kötelező tartozékokat, és szerezzen be mindent az alábbi autótartozékok közül!

Egy sítúra vagy egy téli körutazás nem csak a sofőrnek kihívás, de az autónak is extra igénybevételt jelent. Gondolok itt a csúszós úton folyamatos hegymenetre, vagy hegyről lefelé tartó útra. Éppen ezért indulás előtt számos apróságra kell odafigyelni az autó műszaki állapotán kívül.

Feltétlenül legyen az autóban hólánc!

A legtöbb országban télen kötelező felszerelés, a közúti rendészet ellenőrzi, és sokszor jól jön a letakarítatlan havas hegyi utakon.

Fontos a téligumi állapotának ellenőrzése

Ezt legegyszerűbben egy 100Ft-os érmével is megtehetjük mégpedig úgy, hogy az érmét állítva a téligumi barázdájába helyezzük és ha az érme ezüst része nem látszik ki (min. 4mm) akkor a téligumi állapota megfelelő.

Töltsük fel a szélvédőmosó tartályt téli szélvédőmosóval és vigyünk magunkkal utánpótlást is…

…mert a hegyekben nem biztos, hogy könnyedén hozzájutunk! A sózott, latyakos, sáros útról felverődő koszt téli szélvédőmosó nélkül az ablaktörlő pillanatok alatt elmaszatolja és jelentősen korlátozódik a kilátás.

 

Indítókábel, másnéven bikakábel mindig legyen az autóban!

Különösen ajánlott az autótartozékok közül egy indítókábel (másnéven bikakábel) az útra, ugyanis amikor nem indul az autó jó szolgálatot tehet. Jótanács: mellőzük az 1.000 – 2.000Ft-os kábeleket, mivel ezek alkalmatlanok az autó bebikázására (a nagy indítóáram átjátszására), a szakmában sokszor csak „szárítókötélnek” hívják. Az ajánlott bikakábel az 5.000 – 6.000 Ft-os változatok, profi szintű a 10.000 Ft vagy afeletti értékű indítókábelek. A fő szempont, hogy a benne lévő rézvezeték minél vastagabb legyen, ugyanis a vékony kábel képtelen a nagy indítóáram vezetésére. Ezt úgy tudjuk ellenőrizni, hogy vásárlás előtt nézzük meg a csipesz és a kábel találkozásánál milyen vastag rézvezeték fut a szigetelés alatt. Minimum 16mm átmérőjű legyen, az ajánlott a 25mm vastagságú. Minél vastagabb, annál biztosabban tudjuk elindítani, bebikázni az autónkat.

 

Végül, de nem utolsó sorban az akkumulátor állapotát is érdemes megvizsgálni vagy szakszervizben állapotfelmérést kérni.

Az akkumulátor télen sokkal nagyobb igénybevételnek van kitéve, ráadásul a kapacitása is csökkenhet a nagy hidegben. Tapasztalatom szerint egy panaszmentes, 1-2 éves akkumulátorral bátran nekivághatunk egy ilyen hosszú útnak, az ennél régebbit viszont már érdemes megvizsgáltatni. A 4-5 éves vagy öregebb akkumulátor esetében függetlenül a minőségtől már javasolt a csere, mert nincs annál kellemetlenebb, ha a hegyekben nem indul az autó. Egyrészt ott nehéz az akkumulátor beszerzése, de ha sikerül is biztos, hogy minimum háromszoros árat fizetünk érte.

 

Az öregebb akkumulátor kapacitás tartó képessége jelentősen csökken a hideg időben, ráadásul hosszabb állás után a hidegben veszíthet annyit az erejéből, hogy nem lesz képes beindítani a motort. Ezért javasolt indulás előtt az akkumulátor töltés, majd szakszervízben való átvizsgálás. Fontos tudni, hogy a szervízben csak pillanatnyi állapotot tudnak mérni. Az akkumulátor várható élettartamát nem lehet pontosan meghatározni, biztos előrejelzést még a következő hónapra sem lehet mondani.

 

Jó utat és biztoságos közlekedést kíván a LESTI Akku csapata!