Minden, amit tudni kell a Start-Stop Akkumulátorról

Elsősorban tisztázzuk, mi is az a start-stop akkumulátor és a start stop autó rendszer?

Ez alatt azt a technológiát értjük, ami az autó motorját megállásnál leállítja, majd indulás előtt beindítja.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az autógyártók a Start-Stop rendszert nem azért találták ki, hogy kevesebb üzemanyagot fogyasszunk, hanem a szigorú előírások betartásával a károsanyag kibocsájtást csökkentsék, tehát ha az autó nem gurul, akkor ne szennyezze a környezetet.

Ennek a technikai lépésnek azonban ára van, melyet legfőképp az autó egyes alkatrészei és ezáltal a mi pénztárcánk fizet meg.

Mivel ilyen üzemeltetés mellett az autó minimum ötször többet indít naponta, ezért a gyorsabb elhasználódás az indítómotort (önindítót) és az akkumulátort érinti. Ezért a hagyományos akkumulátorok hosszabb távú használata a Start-Stop rendszer üzemeltetése mellett szinte kizárt.

Erre a célra a gyártók külön Start-Stop akkumulátort fejlesztettek ki, mely külső megjelenésében nem különbözik, gyártási technológiája viszont merőben eltér hagyományos társaitól.

A Start-Stop Akkumulátor

 

A Start-Stop akkumulátor egy megerősített, ciklusálló, nagyjából 30% -kal nagyobb teljesítményű telep a hagyományos akkumulátorhoz képest.

Két féle elnevezésben létezik: AGM (VRLA) és EFB.

  • Az AGM rövidítés jelentése Absorbed Glass Mat, magyarul üvegszálban felitatott elektrolit. Valójában úgy néz ki, hogy az ólomlemezek közé üvegszálgyapotot tesznek, ami maradéktalanul felissza a savat. Így az akkumulátorban eltűnik a folyékony elektrolit, és a lemezek közt az üvegszálgyapot megakadályozza, hogy az ólommassza leváljon, illetve a lemezek egymáshoz érjenek. Így jelentősen csökken a zárlat és az elhasználódás előtti kapacitásvesztés.
  • Az EFB rövidítés jelentése Enhanced Flooded Battery, magyarul továbbfejlesztett elárasztott akkumulátor, ami a gyakorlatban üvegszállal megerősített, folyadékos akkumulátort jelent. Az AGM-mel ellentétben ez nincs kitömve üvegszálgyapottal, tehát a sav lötyög benne, viszont az ólommasszába üvegszálat kevernek, ami szintén megakadályozza a masszaleválást, és megerősíti a lemezeket, hogy a használat során ne tudjanak egymáshoz érni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miért kell Start-Stop rendszerű autóhoz mindenképpen Start-Stop Akkumulátort venni?

 

Tény, hogy a hagyományos akkumulátorokhoz képest jelentős árkülönbözet mutatkozik. Lényegében a drága és a drágább közül választhatunk: az AGM-hez képest az EFB valamennyivel olcsóbb, de még így is borsos árat kell kifizetnünk érte.

A magas árnak azonban több oka is van: többletköltséget jelent egyrészt a gyártási technológia, valamint a 30%-kal nagyobb teljesítmény is, amit természetesen úgy érnek el a gyártók, hogy pontosan annyival több nyersanyagot (ólom) használnak fel a gyártás során.

A magas ár hozzájárul ahhoz, hogy ezeket az akkumulátorokat egyelőre csak a felsőkategóriás akkumulátorgyárak készítik (Banner, Varta, Bosch, Exide) amely gyártóknak az alap akkumulátorai is meglehetősen drágák. Azonban pont azzal a 30-35% -kal kell magasabb árat kifizetni a termékért, amennyivel az erősebb.

 

A Lesti AKKU szaküzleteiben a Start-Stop akkumulátorok széles kínálatát találja meg. A forgalmazott Banner, Varta, Excide, Bosch, Rocket mákáink raktárkészletről akár azonnal elérhetőek, és akár azonnal kiszállítjuk vagy beszerelésre kerülhetnek, ha felkeresi szaküzletünket.  

 

Erősség, ez a kulcsszó; ez nagyon fontos tényező a Start-Stop használat mellett.

Az start-stop rendszerű autó generátorát egy úgynevezett BMS Battery Management System számítógép vezérli, amely folyamatosan figyeli az akkumulátor állapotát és menet közben annak megfelelően tölti árammal. Többen észrevehették már, hogy ha az akkumulátor kapacitása alacsony, megállásnál az autó nem állítja le a motort vagy még jóval indulás előtt beindítja azt. A rendszer túl van biztosítva, mivel semmi képen nem engedheti meg magának, hogy egy ilyen leállásnál az autó ne induljon el újra. Ezért szükséges a + 30% teljesítmény, hogy minden körülmények közt el tudjon indulni a motor.

Az akkumulátorok élettartama Start-stop rendszerű autókban

Normál használat mellett ez a többletteljesítmény nagyjából 3-4 év alatt fogy el, amikor az akkumulátor eléri egy hagyományos, olcsóbb, de új akkumulátor teljesítményét. Ilyenkor a BMS rendszer computere már figyelmezteti a vezetőt, hogy az akkumulátor teljesítménye nem megfelelő, a motort nem fogja leállítani. Ezt olyan „agresszív” módon jelzi, hogy adott esetben elektromos kényelmi funkciókat is letilt, (tolatóradar, ülésfűtés stb.) míg ki nem cseréljük az akkumulátort egy újra. Pedig ilyenkor az akkumulátor még bőven indításképes, sőt, egy hagyományos új akku teljesítményével vetekszik, de a BMS úgy állapítja meg, hogy a rendszer már biztonságosan nem üzemeltethető.

A tanulság az, ha egy ilyen Start-Stop rendszerű autóba hagyományos akkumulátort építünk az evvel kapcsolatos problémák valójában egy éven belül jelentkezni fognak, függetlenül attól, hogy a Start-Stop funkciót használjuk, vagy nem.

Még egy fontos téma: a ciklusállóság jelentősége.

Mint már írtam, a BMS rendszer nem egyenletesen tölti az akkumulátort. Egy hagyományos autó esetében a motor leállításával egyszerre a fogyasztók is lekapcsolásra kerülnek. A Start-Stop rendszer azonban a „piros lámpánál” is üzemelteti (álló motor mellett) a fényszórót, a fűtést, a klímát, a rádiót stb. vagyis erőteljesen meríti az akkumulátort, majd a megszokottnál nagyobb teljesítménnyel kezdi tölteni, amint lehetősége van rá. Ezt a fajta ciklusos töltést a hagyományos akkumulátorok a mindennapokban nem bírják, idő előtt tönkre mennek, az ilyen használatra alkalmatlanok.

 

A Start-Stop Akkumulátor és a rajta lévő BEM Code és QR kód jelentősége

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A folyton felmerülő kérdés: az autó BMS computerét akkumulátor csere után kell-e kódolni? A válasz: lehet, de nem kötelező. Mindegyik Start-Stop akkumulátoron van egy BEM kód, amit fel lehet tölteni a BMS rendszerbe. Vagyis meg lehet mondani az autónak, hogy új akkumulátort kaptál, töröld a hibakódokat. Erre alkalmas berendezés nagyrészt csak a márkaszervízeknek van és egy ilyen beavatkozás jellemzően igen magas díjjal jár.

De mi történik akkor, ha nem tesszük meg? Igazából nem vétünk különösebb hibát…

A BMS azonnal felismeri, hogy új akkumulátor került beépítésre és annak megfelelően kezdi tölteni, használni azt. Rövid idő után törlődnek a hibakódok, a letiltott elektromos berendezések is feloldódnak, majd utána a Start-Stop funkció is megfelelően kezd működni.

Érdekességképpen, például az olasz gyártmányú Start-Stop rendszerű autókban nincs is lehetőség a BMS rendszerbe feltölteni az akkumulátor kódját.

Legjobb tudomásom szerint két olyan Porsche típus van, ahol kötelező feltölteni az akkumulátoron lévő BEM kódot, mert anélkül nem oldódnak fel a letiltott elektromos funkciók.